BlogÚj! Megnyitás

15 tipp, hogy felpörgesd, az anyagcseréd

Leggyakoribb hozzám intézett kérdéseitek egyike, hogy hogyan lehetne gyorsítani az anyagcserénket?

Stőhr Gréta

vegán séf rovata

Leggyakoribb hozzám intézett kérdéseitek egyike, hogy hogyan lehetne gyorsítani az anyagcserénket?

A mozgásszegény munka, és életmód, a sok finomított élelmiszer, készétel, kedvezőtlen ételtársítás, mesterséges hormonok, öregedés, lassítja az anyagcserénket, pedig ahhoz, hogy sokáig fiatalok, fittek, egészségesek, legyünk szükségünk van salaktalanításra. 

Az anyagcsere nagymértékben függ hormonrendszerünktől, ami függ egészségi állapotunktól, idegrendszerünktől, annak terheltségétől, és még a táplálkozásunktól is. Tehát megállapíthatjuk, hogy minden mindennel összefügg, és amit tehetünk az az, hogy megtanuljuk a helyes táplálkozás alapjait, a megfelelő stressz kezelést-levezetést, megkeressük a számunkra legmegfelelőbb mozgásformákat, és megpróbáljuk kiiktatni életünkből azokat a tényezőket, amelyek boldogtalanná tesznek.

Vannak emberek, akik gyors égetők, és vannak, akik lassú égetők. Vannak, akik stressz hatására fogynak, de olyanok is, akik ilyenkor sokkal többet esznek, tehát híznak. Télen lelassul az anyagcserénk, nyáron pedig felgyorsul. Sok mindentől függ, és nem vagyunk egyformák.

A növényi étrend segít beállítani a megfelelő anyagcserét, de ez önmagában még nem elég. Mozgás nélkül nem megy. Ha szervezetünket, izmainkat hagyjuk ellustulni, ha dugító, cukros, lisztes, zsíros ételekkel tömjük, előbb utóbb lelassul az anyagcserénk, és szervezetünk a mérgeket, nem kívánatos anyagokat, már nem fogja tudni kiüríteni, így azok salak lerakódásához, elhízáshoz, narancsbőrhöz, szív-, és érrendszeri, emésztőrendszeri, és további hormonális problémákhoz vezetnek.

Én, „eredetileg” lassú égető típus vagyok, és már a negyvenhez közelebb, ami elvileg nem segítené az anyagcserémet, így nekem kell tennem érte. Simán elhíznék, narancsbőrös lennék, vagy beteges, ha nem törődnék azzal mikor mit eszem, mennyit mozgok, hogyan gondolkodom, és milyen tempóban élek, ezért összeszedtem nektek mi az, ami nekem segített lassú égetőből, gyors égetővé válni, azaz alább olyan hasznos tippeket olvashattok, amelyek segíthetnek az anyagcserét gyorsítani, vagy optimalizálni.

1. Hagyd abba a fogamzásgátlók szedését.

2. Fogyassz hormonoktól, nehézfémektől, és vegyi anyagoktól mentes tisztított ( RO vagy desztillált) vizet, télen minimum 1.5 litert, nyáron 2-3 litert.

3. Soha ne fogyókúrázz, mert a jo-jo effektus teljesen tönkreteszi az anyagcserédet, és egyre nehezebb lesz megszabadulni a feleslegtől. A szervezet minden drasztikus kalóriamegvonásnál éhezik, így amikor újra ételhez jut, mindent elraktároz ínséges időkre. Ezért van az, hogy fogyókúra után a legtöbb ember kétszer olyan gyorsan, dupla annyit hízik. 

4. Mindig reggelizz. Összedobni egy turmixot, megenni 2-3 banánt nem idő kérdése, a szervezeted viszont felébred, és beindítja a napod, ezáltal az anyagcserédet is.

5. Reggelente éhgyomorra langyos vizet kortyolgass, és ha teheted, akkor egész nap. Én friss gyömbért reszelek bele, de rakhatsz bele citromot is. 

6. Minden nap mozogj minimum 20 percet! Komolyan mondom! Minden nap! Ne másfél órát, hanem húsz percet! Már 3 hét múlva is látni fogod a különbséget. Érdemes mozgásformákat variálni, és ami nagyon fontos, hogy ne legyen monoton. Egy edzésen belül is, a magas intenzitás, alacsonnyal váltakozzon.

7. Délig csakis nyers, lédús gyümölcsöket (nyersen, vagy turmix formájában), zöldségeket, vagy annak leveit fogyaszd. A szervezet délig kiválaszt, így azt nem dugítani kell, hanem hagyni, megmosakodni. Belülről is szükség van a napi mosdásra. wink hangulatjel (ide te is betehetsz valamit!!!!)

8. Minden étkezésedben legyenek nyers zöldek, salátafélék. Reggel a gyümölcsturmixodba pakolhatod bele, délben az ebéd előtt, ehetsz meg egy nagy tállal, vagy maga az lehet az ebéd, vagy vacsora is, magvakkal, hüvelyesekkel, sült tofuval kiegészítve. A zöldek tele vannak olyan enzimekkel, vitaminokkal, ásványi anyagokkal, amelyek szabály szerűen pucolják, vakarják rólad belülről a salakot-zsírt, majd megfelelő folyadékmennyiség fogyasztásával, ki is mossák azokat. 

9. Ha elhagyod az állati eredetű ételeket, meglátod, mennyire megkönnyebbülsz, szervezeted fellélegzik a nehezen emészthető ételektől, és könnyebben kezd üríteni, méregteleníteni. 

10. Étkezz háromszor egy nap, és étkezések közben lehetőleg ne egyél, csak igyál. Így hagysz regeneráló, emésztő, és pihenő időt a gyomrodnak. Hálás lesz érte, és Te is.

11. Hagyd el a finomított cukros, konyhasós, adalékanyagos ételeket, a konzerveket, a zacskós, dobozos cuccokat, a búzalisztet, az étolajat, és egyél többet abból, ami nem a boltból, hanem mondjuk a kertedből, vagy a piacról jön. Kálium kloriddal mérgezett konyhasó helyett, használj tiszta sót (tisztaso.hu).

12. Törődj magaddal. Pihenés igenis mindenkinek jár. Masszázs, szauna, olvasás, és édes semmittevés.

13. Feküdj le időben, és aludj legalább 8 órát, a kevés alvás nem segíti az anyagcserédet.

14. Szabadulj meg attól a negatív gondolati mintától, hogy az anyagcseréd lassú, vagy Te genetikailag ilyen vagy, mert sokszor ezek a minták, hitrendszerek okozzák magát a problémát. Engedd el ezeket, és helyettük gondold azt, hogy mostantól minden tápanyagot

felhasznál a szervezeted, mert tökéletesen, szeretettel és a megfelelő ételekkel táplálod. Mert a megfelelő ételekkel táplálod. Ugye?

15. Szeresd magad, mert másokat is így fogsz tudni. Ha szereted magad, kevesebb lesz az életedben a harag, a bűntudat, kevesebb lesz a stressz és szenvedés, a félelem. Ne feledd! Test és lélek együtt kell, hogy működjön, mert egymástól elválaszthatatlanok!

Vissza a főoldalra

15 tipp, hogy felpörgesd, az anyagcseréd

A mozgásszegény munka, és életmód, a sok finomított élelmiszer, készétel, kedvezőtlen ételtársítás, mesterséges hormonok, öregedés, lassítja az anyagcserénket, pedig ahhoz, hogy sokáig fiatalok, fittek, egészségesek, legyünk szükségünk van salaktalanításra.

Mire jó az akupunktúra?

Bár az akupunktúra ma már közismert módszer, a lényegét a legtöbben mégsem ismerjük. Gondolati síkon pedig még mindig ott tartunk, hogy az ember elmegy egy akupunktúrás orvoshoz, aki teliszurkálja tűkkel és heti háromszor fél órára „sündisznót” csinál belőle. Ezzel szemben az igazság az, hogy vannak olyan módszerek, amikor nem válunk tűpárnává, mi több a lézerakupunktúra teljesen fájdalommentes. Hogy mégis mire jó – a fájdalomcsillapítástól, a sebgyógyításon át a stroke utáni kezelésig – azt Dr. Karácsonyi Gyöngyvér orvos – akupunktőr mesélte el nekünk. Már az alap szituáció is érdekes, mármint az, hogy miért választja az orvos a gyógyító tevékenysége mellé az akupunktúrát. Dr. Karácsonyi Gyöngyvér esetében az ok a kíváncsiság volt. Korábban a műtétek során aneszteziológusként nagyon sok gyógyszert használt, és érdekelte, hogyan lehet kis tűk segítségével például hatékonyan fájdalmat csillapítani, olyan esetben, amikor néha emelt dózisú gyógyszerrel sem sikerül. Aztán az is nagyon érdekes volt számára, hogy az akupunktúra tudhat-e annyit, amennyit a nyugati orvoslással elérhet egy orvos? Akkoriban – 18 évvel ezelőtt - ezek tényleges kérdések voltak. Ma már sokkal többet tudnak az emberek – és az orvosok - az akupunktúráról Magyarországon is, ezáltal az érdeklődés iránta sokkal jelentősebb.

Az orvos válaszol … az utazásra való felkészülés

Nemzetközi felmérések szerint az utazás során az utazók több mint fele valamilyen egészségi problémával találja magát szembe. Az utazási betegségek túlnyomó többsége utazás előtti orvosi tanácsadással megelőzhető, de a tanácsadás tematikájának és tartalmának meg kell felelnie az adott társadalom utazási szokásainak és utazási kultúrájának.

Az orvos válaszol … az allergiákról

Az európai lakosság közel 20 százaléka valamilyen allergiában szenved. Ennek a betegségnek a lényege a szervezet kóros immunreakciója: testünk védelmi rendszere tévesen elpusztítandó kórokozóként azonosít ártalmatlan anyagokat, vagyis az allergéneket, és túlzott reakcióval válaszol rájuk.

Itt van az ősz, itt van újra…

Azt persze, hogy valóban szép lesz-e, semmilyen szempontból sem tudhatjuk. Mert ha részletesebben nézzük, sok kérdés felmerülhet bennünk. Például mit tartogat számunkra az iskolakezdet? Ez, bár sokan azt gondolják, őket nem érinti, bizony tévednek. Több ok miatt is érintett mindenki. Egyrészt minden családban vannak iskoláskorú gyerekek. Másrészt ne feledjük el, hogy akik most iskolások, 20 – 30 év múlva az ország létét jelentik majd, minden értelemben. Az ő munkájuk kell ahhoz, hogy a gazdaság rendben legyen, a szociális juttatásokra és az állam intézményekre jusson forrás. Fontos kérdés tehát, hogy ők milyen képzést kapnak?

Az utolsó szalmaszál

Ma már egyike a világ négy profi férfi szopránjának, és számos sikert tudhat maga mögött az Egyesült Államoktól Kínáig. Azt gondoljuk, a pályája maga a sikertörténet. Fel sem merül bennünk, hogy dolgozott bolti eladóként, éjszakai pultosként és légi utaskísérőként is. Azt pedig már tényleg csak kevesen tudják, hogy kétszer is kénytelen volt a zenei pályáját félbe szakítani, szó szerint azért, hogy az éhezéstől megmentse magát. A Csillag születik pedig valóban az a bizonyos utolsó szalmaszál volt az életében.

Élet pillér az egészség

A boldogság elképzelhetetlen egészség nélkül. Nem véletlenül mondják, hogy „csak egészség legyen, a többit megvesszük”. Ahhoz, hogy jól érezzük magunkat a bőrünkben, és élvezni tudjuk az életet, elengedhetetlen az egészség. Testben és lélekben egyaránt. Mindkettőért tennünk kell. Ez persze koránt sem jelent versenyfutást az idővel. Azt azonban igen, hogy tudatosan kell formálnunk a mindennapjainkat.