Megnyitás

A jó alvás titkai

Március 12-e az „Alvás Világnapja” volt. Ennek kapcsán érdemes elmélyülni az egészséges alvás rejtelmeiben.

Ennek kapcsán érdemes elmélyülni az egészséges alvás rejtelmeiben, végiggondolni, hogy mindent megteszünk azért, hogy az alvásra szánt időnket követően kipihenten ébredjünk fel.


Magyarországon a lakosság közel harmadának nem pihentető az alvása. A pihentető és elégséges alvás nagyon sok mindennek a záloga. Amikor pihenten ébredünk, jól tudunk koncentrálni a napi feladatainkra, érzelmileg és testileg is kiegyensúlyozottak leszünk, valamint a munkánkban és az egyéb napi feladataink elvégzése során, magasabb hatékonysággal tudunk részt venni. Az Alvás Világnapján a szakemberek arra hívják fel a figyelmet, hogy figyeljünk jobban a tünetekre, és törekedjünk arra, hogy megelőzzük a komoly egészségügyi és baleseti kockázatokkal járó alvászavarok kialakulását. Számos esetben az alapvető alváshigiéniai szabályok betartásával is sokat tehetünk a megelőzésért.

Miért probléma a kevés és rossz alvás?

Amennyiben szervezetünknek nem tudjuk a megfelelő mennyiségű és minőségű alvást biztosítani, úgy felborul a bioritmusunk, és hamarosan az immunrendszerünk működése is lecsökken. Hajlamosak leszünk a betegségekre, könnyebben kaphatunk el fertőzéseket, és nem utolsó sorban, ingerlékenyebbek és türelmetlenebbek is leszünk a kialvatlanság miatt. Általában azt gondoljuk, hogy ha jó az ágyunk, akkor jól kell aludni, és pihenten ébredünk. Számos kutatás bizonyítja, hogy a kényelmes ágy mellett, egyéb tényezők is fontos szerepet játszanak a pihentető alvás során. Itt említhető többek között a megfelelő alvási hőmérséklet, a kellemes és kényelmes éjszakai öltözék, a különböző káros szokásaink (túlzott kávé-, kóla vagy energiaital fogyasztás, dohányzás, alkohol fogyasztás stb.) és még sok dolog, amire nem is gondolunk. A napi stressz, a szorongás és a félelmek, olyan biokémiai folyamatokat indítanak el a szervezetünkben, amelyek nem az alvást, hanem az ébren maradást segítik elő.

A jó alvás titkai

Alvás és ritmus

Számos foglalkozás esetén, ahol váltott műszakban dolgoznak az emberek, ott nagyobb a veszélye az alvás ritmus felborulásának. Beszélni kell az ún. cirkadián ritmusról (alvás – ébrenlét ritmusa) akkor, amikor az ember időzónákon keresztül repül át. Ezekben az esetekben a szervezetnek alkalmazkodni kell az új időzónához, amelyet úgy tud megtenni, hogy a belső biológiai óráját állítja át. Ezt a helyzetet nevezik jetlag jelenségnek. A szervezet alkalmazkodásának sebessége személyfüggő; egyeseknek több nap kell az átálláshoz, mások szinte meg sem érzik a tüneteket. Egy vagy két időzóna átlépése általában nem szokott jetlaget okozni. A mielőbbi alkalmazkodás érdekében ajánlják, hogy az utazó az étkezésekkel és a gyógyszerek bevételével is a cél helyi idejéhez alkalmazkodjon, amit már a repülőn megkezdhet. Szükség esetén tanácsot kell kérni a hosszú távú utazások hatásait ismerő orvostól, vagy gyógyszerésztől. A kiszáradás megelőzésére sokat kell inni. 

A jó alvás titkai

Délutáni szieszta: csak ne tartson sokáig!

Figyeljünk arra is, hogy ha délután, vagy napközben lehetőségünk van az alvásra, akkor ez ne legyen túl hosszú, mert ez is felboríthatja a napi alvásritmust. Bár a napközbeni alvás fokozza az agy teljesítőképességét, tehát mérlegeljünk. Gyermekeink alvászavara különösen aggasztó lehet, hiszen nekik még inkább figyelniük kell, még többet kellene aludni az egészséges fejlődésük érdekében. A gyermekkori alvászavar hátterében a mértéktelen számítógép használat, valamint a TV nézés magas óraszáma állhat. 

Az egészséges alvás 90-120 perces alvásciklusokból épül fel, melyek négyszer-ötször ismétlődnek egy éjszaka folyamán. Ehhez még hozzátartozik, hogy az emberi alvásigény minimum 6-8 óra összefüggő, pihentető alvás; ez ahhoz kell, hogy másnap éberen, vidáman, testileg és lelkileg kiegyensúlyozottan induljon a nap!


A jó alvás titkai
Vissza a főoldalra

További Egészség

A jó alvás titkai

A jó alvás titkai

Ennek kapcsán érdemes elmélyülni az egészséges alvás rejtelmeiben, végiggondolni, hogy mindent megteszünk azért, hogy az alvásra szánt időnket követően kipihenten ébredjünk fel.

A jó alvás titkai

Az orvos válaszol …az alvászavarokról

Az orvos válaszol …az alvászavarokról

A magyar lakosság jelentős százaléka valamilyen alvászavarral küzd. Bár sokan azt sem tudják, mi okozza ezt, csak a kellemetlen, álmatlan éjszakákra és az azt követő nehéz, dekoncentrált nappalokra gondolnak.

Az orvos válaszol …az alvászavarokról

Sugallatok

Sugallatok

Eredetileg a pályájáról szóló interjúra készültem Für Anikó Jászai Mari díjas érdemes színésznővel, de végül sokkal több lett ennél. Egy tartalmas beszélgetés, amiben a pályafutása mellett érintettük az élet fontos kérdéseit, az életét befolyásoló sugallatokat és a családi kapcsolatait. Mert az nem igazán szokványos, hogy valaki fél a nyilvános szerepléstől, és az Iparművészeti Főiskolára készül, aztán végül a Színművészetin köt ki. Mint ahogyan az sem, hogy valaki húsz évesen nevet vált, egykeként születik, most mégis két testvére van. Ez éppoly csoda, mint az, hogy valaki ugyanabban az öltözőben készül, ugyanazon a színpadon lép fel, mégis más színházban játszik.

Sugallatok

Álmodtam egy világot magamnak

Álmodtam egy világot magamnak

Ez volt az EDDA első nagylemezének az egyik legnépszerűbb dala, de ez sokkal több, mint egy dal. Pataky Attila nem csak megálmodta azt a világot, hanem meg is éli. Nem bántani, szeretni akar, ugyanakkor harcol is, ha a szükség úgy hozza. Tiszteli a nőket, és ez a tisztelet még az édesanyjától ered, mint ahogyan az éneklés is. Nem tud és nem is akar semmit félgőzzel csinálni. Amikor felmegy a színpadra, mindig százhúsz százalékot akar adni a rajongóknak. Az interjú azonban mégsem csak az EDDA-ról, sokkal inkább Pataky Attiláról, az emberről szól.

Álmodtam egy világot magamnak

Radnótitól az olimpiáig

Radnótitól az olimpiáig

Csisztu Zsuzsa sokak számára egy televíziós személyiség. Hol van már a köztudatból az Európa kupa győztes, olimpikon tornászlány képe? Aki azonban ismeri, jól tudja, hogy az soha nem tűnt el, mindig is jelen volt és van, csak közben fejlődött, épült és kiteljesedett. Televíziós riporterré, műsorvezetővé, műsorkészítővé és íróvá. Feleséggé és anyává, nemzetközi és hazai sportvezetővé. És mindezt egyszerre, minden területen helytállva, mégsem elszállva.

Radnótitól az olimpiáig

J. R. Matthew - Herceg fekete lovon VI. rész

J. R. Matthew - Herceg fekete lovon VI. rész

Tess elnevette magát, mert eszébe jutottak a közös étkezéseik, amikor apja próbált valami ünnepit varázsolni a konyhában. A lányok közben ott sertepertéltek és igyekeztek segíteni neki. A legtöbb esetben persze étterem lett a vége. Tess különösen jól emlékezett egy hálaadási pulykára. A feketére aszott, gumiszerűvé vált madár dermedten gubbasztott a hófehér tálon. Apjával és Susannal hosszan méregették, de valahogy egyiküknek sem volt bátorsága belevágni. Apja végül a madárral szemezve fölállt, aztán a lányaira pillantott.

J. R. Matthew - Herceg fekete lovon VI. rész

Az utolsó szalmaszál

Az utolsó szalmaszál

Ma már egyike a világ négy profi férfi szopránjának, és számos sikert tudhat maga mögött az Egyesült Államoktól Kínáig. Azt gondoljuk, a pályája maga a sikertörténet. Fel sem merül bennünk, hogy dolgozott bolti eladóként, éjszakai pultosként és légi utaskísérőként is. Azt pedig már tényleg csak kevesen tudják, hogy kétszer is kénytelen volt a zenei pályáját félbe szakítani, szó szerint azért, hogy az éhezéstől megmentse magát. A Csillag születik pedig valóban az a bizonyos utolsó szalmaszál volt az életében.

Az utolsó szalmaszál

A betegtájékoztatás fontossága az orvos-beteg találkozások során

A betegtájékoztatás fontossága az orvos-beteg találkozások során

Az egészségügyi intézmények szigorú bürökratikus szabályai – noha retorikai szinten mindenütt a betegek érdekeit szolgálják – a valóságban sokszor az egészségügyi személyzet érdekeit védik. Sokszorosan igazolt tény, hogy az egészségügyi rendszer legkiszolgáltatottabb szerplője a beteg, ezért az ő jogai sérülnek legkönnyebben.

A betegtájékoztatás fontossága az orvos-beteg találkozások során

A Madártej miatt nem lettem orvos

A Madártej miatt nem lettem orvos

Kevesen vannak az országban, akik nem látták még a képernyőn a mentők kommunikációs igazgatóját és szóvivőjét, Győrfi Pált. Elmaradhatatlan egyenruhájában szinte minden nap megjelenik a híradóban, és több szórakoztató műsorban is feltűnt már. Amikor megszólal, arra az ember óhatatlanul odafigyel, és hajlamos azt hinni, hogy a kamera, a show neki természetes életeleme. Ki gondolná, hogy volt olyan helyzet, amikor egy rendezői instrukciót követően egy pillanatra leblokkolt és nehéz volt megmozdulnia. És talán az sem köztudott, hogy egyszer majd üzletet szeretne nyitni.

A Madártej miatt nem lettem orvos

Fürdőben az egészség

Fürdőben az egészség

Az magyarországi fürdőkhöz köthető első írásos emlékek a Pannóniát Augusztus császár korában meghódító rómaiaktól származik. Ezt a sort folytatták a XII. században a Johannita lovagok, aztán később a törökök, de a fürdők igazi felvirágzása a Monarciához köthető. A modern korban aztán olyan hírességek is megfordultak a magyar fürdőkben, mint Julianna holland királynő, Richard Nixon amerikai elnök, Nehru indiai miniszterelnök, vagy Yehudi Menuhin.

Fürdőben az egészség

Kazánok, cirkók, vízmelegítők, bojlerek, konvektorok, tűzhelyek, fűtésrendszerek, vízcsapok és vízhálózatok korszerű javítása és kiépítese.

Fűtés szerelés Budapest

Kazánok, cirkók, vízmelegítők, bojlerek, konvektorok, tűzhelyek, fűtésrendszerek, vízcsapok és vízhálózatok korszerű javítása és kiépítese.

Teljes körűen vállaljuk a fűtésrendszereknek a javítását, szerelését, karbantartását, cseréjét, vagy beszerelését. Ha ránk bízza a feladatot, akkor biztos lehet benne, hogy készüléke újra tökéletesen fog működni. Ne bízza rá másra, ne kockáztasson, válassza a biztost - minket.