Megnyitás

A jó alvás titkai

Március 12-e az „Alvás Világnapja” volt. Ennek kapcsán érdemes elmélyülni az egészséges alvás rejtelmeiben.

Ennek kapcsán érdemes elmélyülni az egészséges alvás rejtelmeiben, végiggondolni, hogy mindent megteszünk azért, hogy az alvásra szánt időnket követően kipihenten ébredjünk fel.


Magyarországon a lakosság közel harmadának nem pihentető az alvása. A pihentető és elégséges alvás nagyon sok mindennek a záloga. Amikor pihenten ébredünk, jól tudunk koncentrálni a napi feladatainkra, érzelmileg és testileg is kiegyensúlyozottak leszünk, valamint a munkánkban és az egyéb napi feladataink elvégzése során, magasabb hatékonysággal tudunk részt venni. Az Alvás Világnapján a szakemberek arra hívják fel a figyelmet, hogy figyeljünk jobban a tünetekre, és törekedjünk arra, hogy megelőzzük a komoly egészségügyi és baleseti kockázatokkal járó alvászavarok kialakulását. Számos esetben az alapvető alváshigiéniai szabályok betartásával is sokat tehetünk a megelőzésért.

Miért probléma a kevés és rossz alvás?

Amennyiben szervezetünknek nem tudjuk a megfelelő mennyiségű és minőségű alvást biztosítani, úgy felborul a bioritmusunk, és hamarosan az immunrendszerünk működése is lecsökken. Hajlamosak leszünk a betegségekre, könnyebben kaphatunk el fertőzéseket, és nem utolsó sorban, ingerlékenyebbek és türelmetlenebbek is leszünk a kialvatlanság miatt. Általában azt gondoljuk, hogy ha jó az ágyunk, akkor jól kell aludni, és pihenten ébredünk. Számos kutatás bizonyítja, hogy a kényelmes ágy mellett, egyéb tényezők is fontos szerepet játszanak a pihentető alvás során. Itt említhető többek között a megfelelő alvási hőmérséklet, a kellemes és kényelmes éjszakai öltözék, a különböző káros szokásaink (túlzott kávé-, kóla vagy energiaital fogyasztás, dohányzás, alkohol fogyasztás stb.) és még sok dolog, amire nem is gondolunk. A napi stressz, a szorongás és a félelmek, olyan biokémiai folyamatokat indítanak el a szervezetünkben, amelyek nem az alvást, hanem az ébren maradást segítik elő.

A jó alvás titkai

Alvás és ritmus

Számos foglalkozás esetén, ahol váltott műszakban dolgoznak az emberek, ott nagyobb a veszélye az alvás ritmus felborulásának. Beszélni kell az ún. cirkadián ritmusról (alvás – ébrenlét ritmusa) akkor, amikor az ember időzónákon keresztül repül át. Ezekben az esetekben a szervezetnek alkalmazkodni kell az új időzónához, amelyet úgy tud megtenni, hogy a belső biológiai óráját állítja át. Ezt a helyzetet nevezik jetlag jelenségnek. A szervezet alkalmazkodásának sebessége személyfüggő; egyeseknek több nap kell az átálláshoz, mások szinte meg sem érzik a tüneteket. Egy vagy két időzóna átlépése általában nem szokott jetlaget okozni. A mielőbbi alkalmazkodás érdekében ajánlják, hogy az utazó az étkezésekkel és a gyógyszerek bevételével is a cél helyi idejéhez alkalmazkodjon, amit már a repülőn megkezdhet. Szükség esetén tanácsot kell kérni a hosszú távú utazások hatásait ismerő orvostól, vagy gyógyszerésztől. A kiszáradás megelőzésére sokat kell inni. 

A jó alvás titkai

Délutáni szieszta: csak ne tartson sokáig!

Figyeljünk arra is, hogy ha délután, vagy napközben lehetőségünk van az alvásra, akkor ez ne legyen túl hosszú, mert ez is felboríthatja a napi alvásritmust. Bár a napközbeni alvás fokozza az agy teljesítőképességét, tehát mérlegeljünk. Gyermekeink alvászavara különösen aggasztó lehet, hiszen nekik még inkább figyelniük kell, még többet kellene aludni az egészséges fejlődésük érdekében. A gyermekkori alvászavar hátterében a mértéktelen számítógép használat, valamint a TV nézés magas óraszáma állhat. 

Az egészséges alvás 90-120 perces alvásciklusokból épül fel, melyek négyszer-ötször ismétlődnek egy éjszaka folyamán. Ehhez még hozzátartozik, hogy az emberi alvásigény minimum 6-8 óra összefüggő, pihentető alvás; ez ahhoz kell, hogy másnap éberen, vidáman, testileg és lelkileg kiegyensúlyozottan induljon a nap!


A jó alvás titkai
Vissza a főoldalra

A jó alvás titkai

Ennek kapcsán érdemes elmélyülni az egészséges alvás rejtelmeiben, végiggondolni, hogy mindent megteszünk azért, hogy az alvásra szánt időnket követően kipihenten ébredjünk fel.

Mire jó az akupunktúra? II. rész

Bár az akupunktúra ma már közismert módszer, a lényegét a legtöbben mégsem ismerjük. Gondolati síkon pedig még mindig ott tartunk, hogy az ember elmegy egy akupunktúrás orvoshoz, aki teliszurkálja tűkkel és heti háromszor fél órára „sündisznót” csinál belőle. Ezzel szemben az igazság az, hogy vannak olyan módszerek, amikor nem válunk tűpárnává, mi több a lézerakupunktúra teljesen fájdalommentes. Hogy mégis mire jó – a fájdalomcsillapítástól, a sebgyógyításon át a stroke utáni kezelésig – azt Dr. Karácsonyi Gyöngyvér orvos – akupunktőr mesélte el nekünk.

Mire jó az akupunktúra?

Bár az akupunktúra ma már közismert módszer, a lényegét a legtöbben mégsem ismerjük. Gondolati síkon pedig még mindig ott tartunk, hogy az ember elmegy egy akupunktúrás orvoshoz, aki teliszurkálja tűkkel és heti háromszor fél órára „sündisznót” csinál belőle. Ezzel szemben az igazság az, hogy vannak olyan módszerek, amikor nem válunk tűpárnává, mi több a lézerakupunktúra teljesen fájdalommentes. Hogy mégis mire jó – a fájdalomcsillapítástól, a sebgyógyításon át a stroke utáni kezelésig – azt Dr. Karácsonyi Gyöngyvér orvos – akupunktőr mesélte el nekünk. Már az alap szituáció is érdekes, mármint az, hogy miért választja az orvos a gyógyító tevékenysége mellé az akupunktúrát. Dr. Karácsonyi Gyöngyvér esetében az ok a kíváncsiság volt. Korábban a műtétek során aneszteziológusként nagyon sok gyógyszert használt, és érdekelte, hogyan lehet kis tűk segítségével például hatékonyan fájdalmat csillapítani, olyan esetben, amikor néha emelt dózisú gyógyszerrel sem sikerül. Aztán az is nagyon érdekes volt számára, hogy az akupunktúra tudhat-e annyit, amennyit a nyugati orvoslással elérhet egy orvos? Akkoriban – 18 évvel ezelőtt - ezek tényleges kérdések voltak. Ma már sokkal többet tudnak az emberek – és az orvosok - az akupunktúráról Magyarországon is, ezáltal az érdeklődés iránta sokkal jelentősebb.

J. R. Matthew - Herceg fekete lovon XVI. rész

- Miért ne? – vont vállat a férfi. Franknek nem kell elszámolnia a pezsgővel! – mondta, és Tess kezébe adta a poharat. A poharak csilingelve összekoccantak, és ők egymásra mosolyogva kiitták az italt. A kocsi lágyan fékezett a ZaZa bejárata előtt. Frank kipattant, és kinyitotta előttük az ajtót. Ramon belekarolt a lányba, a portás szélesre tárta előttük az ajtót, és a férfi bevezette Tesst a hotelbe. A hall fényűző pompája káprázatosan csillogott a hatalmas kristálycsillárok fényében. Ramon azonban nem lassított, és tökéletes helyismerettel kalauzolta át Tess az elegáns, diszkrét luxust sugárzó, teljesen üres étterembe. Tess csodálkozva nézett körül. Ennyire éreztetné hatását a válság?- gondolta magában. Nem hitte volna, hogy valaha üres éttermet lát egy luxus hotelben, pláne nem a Zaza-ban. A zenekar ezzel mit sem törődve halk swinget játszott, ami nagyon jól illett a hely hangulatához. Ramon megállt a csinos ültető hostess pultjánál és a lányra mosolygott.

A krumpli 50 árnyalata (6 recepttel)

Nemhogy megenni (haha). Körülbelül 20 fajtát kóstoltunk a séfekkel, ízlelgettünk, megvitattuk, majd osztályoztuk is őket. Ha előtte nem is, aznap meg kellett állapítanom, hogy igazán királyi étel, és unalmasnak, egysíkúnak egyáltalán nem nevezhető. Bár rajongásom iránta igazából, legalább gyermekkorom óta tart. Nem véletlenül.

Gyertyaláng

Csend van. Állunk némán, egy pontra nézve. Csak a rögök kopognak egyhangúan. Néhol sírás hallatszik. A koporsó lassan eltűnik a föld alatt. A hant elkészült, a kis fakeresztet a helyére nyomják. A koszorúk következnek. Rátelepszenek a sírra, mint fajdalmunk fekete madarai. Az emberek elindulnak, ki-ki megy élete dolga után. Nem mozdulunk, fejünkben az együtt átélt események peregnek. Aztán menni kell, nincs tovább. November van. A levegőben már látszik a lehelet párája. Amerre nézünk, mindenütt apró lángok fénylenek, mint megannyi piciny lélek. Őt utoljára hagytuk, mint halála óta mindig. Körülötte gyertyák sokasága. Néma a fájdalom. Kétszemnyi ködön át nézem a képet a kereszten. Az emlékezés fényei bolyonganak a sötétben, hogy hajnalra összezsugorodjanak, majd utolsót lobbanva elenyésszenek, m int az élet.

A cirmos polgármester

Ismer egy jó a macskás történetet? Ha nem, ideje elnézni - legalább virtuálisan - Alaszkában, közelebbről Talkeetna városában? Hallott esetleg Stubbsról, a polgármesterről? Ha nem, most megismerheti a történetét, és azt, hogyan is lett a város első embere. Olvasott már arról mért félnek az emberek a fekete macskától? És miért veszélyes a cica karmolása?

Darálós WC javítása, szerelése, beépítése, cseréje és karbantartása!

Duguláselhárítás Budapest

Darálós WC javítása, szerelése, beépítése, cseréje és karbantartása!

Szolgáltatásunk a Magyarországon lévő összes, kereskedelemben kapható wc típusra vonatkozik! Cégünk régóta foglalkozik e rendszer kiépítésével, a wc-k szakszerű, maradéktalan bekötésével, cseréjével, javításával, tisztításával és dugulás elhárításával. Vállalkozásunk sikerének titka a gyorsaság, a precizitás és a megfelelő szakértelem.