BlogÚj! Megnyitás

A kibertér világa az internet-versenyképes megjelenés titkai

Nagyot fordult a világ az internet térnyerésével. Munkaeszközünk, és személyes kommunikációs terünk is egyben. Közösségi oldalakon tartunk kapcsolatot, chatelünk, információt keresünk a Google segítségével. Ha programokra vágyunk....

  • Főoldal
  • Kultúra
  • A kibertér világa az internet-versenyképes megjelenés titkai

A kibertér világa
az internet-versenyképes megjelenés titkai

Nagyot fordult a világ az internet térnyerésével. Munkaeszközünk, és személyes kommunikációs terünk is egyben. Közösségi oldalakon tartunk kapcsolatot, chatelünk, információt keresünk a Google segítségével. Ha programokra vágyunk, rendezvények ezrei tárulnak elénk egy pillanat alatt. A belépőjegyeket is neten foglaljuk le, fizetjük ki. Amikor utazni szeretnénk, egy kattintással kitárul a nagyvilág. Szállást foglalunk, repülőjegyet veszünk, autót bérlünk. Szinte mindent a kibertér hatalmas adathalmazából halászunk ki. 

Ennek megfelelően alakultak át azok a követelmények is, amik meghatározzák a kereslet-kínálat újkori értelmezését a vállalkozások, cégek, intézmények számára is.

Sokszor hallani, hogy aki nincs fenn a neten, az tulajdonképpen nem is létezik a többiek számára. Ez persze így nem igaz, az azonban kétségtelen tény, hogy akár önálló weboldal, akár közösségi oldal, akár blog a kiválasztott felület, amennyiben meg akarjuk mutatni magunkat, a vállalkozásunkat, a termékeinket, vagy a szolgáltatásainkat, akkor létre kell hoznunk egy internetes felületet ehhez. Ma már az sem mindegy, melyik felületet választjuk céljaink megvalósításához. Ugyanis olyan megszámlálhatatlan oldal létezik az elektronikus térben, amelyben ténylegesen „elveszhet” az általunk létrehozott adattár. Ez pedig azt jelenti, hogy a megmutatni kíván bármely dolog, információ, termék, szolgáltatás sokkal kisebb eséllyel, vagy csak nagyon korlátozott körben válhat ismertté.

A kibertér világa az internet-versenyképes megjelenés titkai

forrás: tegtrix.hu

Fogalmazhatunk úgy is, hogy a weboldal egy interneten megjelenő kirakat, ahol az „üzletünk” választékát mutatjuk meg. 

Úgy tűnik tehát, hogy a minőségi tartalomhoz, jól megépített honlap is kell, amennyiben szeretnénk kitűnni a rengetegből. Szakember pedig szinte nélkülözhetetlen, ha olyan oldalra vágyunk, amire a Google könnyedén rátalál.

A kibertér világa az internet-versenyképes megjelenés titkai

forrás: Pixabay

Felgyorsult a világ, minden azonnal kell. Evvel kell felvennie a versenyt mindenkinek. A siker érdekében az adott témában, lehetőleg a keresőben megjelenő első oldalon kellene látszania az oldalunknak, vagy a blogunknak. Lévén, manapság nagyon kevesen bogarásznak az első, maximum második keresőoldalt követő találatok között.

Önerőből, szakmai titkok ismerete nélkül kevesen bírnak olyan tudással, ami feltétele az eredményeket generáló, megbízásokat hozó, nagy nézettséget elérni képes honlap építésnek. Néhány született zseni kivételével jobb, ha a többiek nem egyedül vágnak neki a feladatnak. Különösen, ha nem privát oldalról van szó, hanem a vállalkozásuk, megrendeléseik, megélhetésük múlik rajta.

A netezéssel kapcsolatos szokások is jócskán megváltoztak. Az oldalaknak igazodniuk kell a tartalom láthatósága tekintetében a telefonos felhasználók igényeihez is.

Példák sora mutatja, hogy egy jól megtervezett oldal bizony lehet a siker záloga. Annál is inkább, mert a minőségi tartalmat, a jól megtervezett dizájnnal tudjuk vonzóvá tenni. Emellett fontos az is, hogy az oldalunk a figyelemfelkeltő megjelenés mellett, felhasználóbarát is legyen. 

A kibertér világa az internet-versenyképes megjelenés titkai

forrás: Pixabay

Beszélgetésre hívtam két szakembert, akik beavatnak bennünket, mi mindenre kell odafigyelnünk, ha ki akarunk tűnni az internet óceánjából. Téglás Gergely és Péter Beatrix a Tegtrix webfejlesztő csapat tagjai, akik számos oldal szerkesztésének tapasztalatait osztják meg velünk.

- Min múlik leginkább egy honlap sikere?

- Az internetes felület készítéséhez kis túlzással szinte már mindenki ért. Ezért számtalan olyan sablon érhető el, amelyért fizetni sem kell. Bárki létrehozhat önállóan, szakember segítsége nélkül is webes felületet. Olyan oldalak is jócskán találhatók, amelyek lépésről lépésre nyújtanak segítséget a készítéshez. Azonban vannak fontos szempontok, amikor érdemes mégis szakembert hívni segítségül. Ennek alapvetően az az oka, hogy több szakmás lett a sikereket megalapozni kívánó oldal készítés. Az informatikai követelmények mellett, számos ismeret szükséges a megfelelő kommunikációs felület kialakításához, a külső megjelenést, a dizájnt is beleértve. Ehhez pedig a weblap készítését vállaló cégek maguk is alkalmaznak grafikusokat. Érdemes tudni, hogy olyan sebességgel fejlődik a technika és a felhasználói elvárások, ami a web készítőktől is folyamatos technikai és tudás bővítést kíván meg. A profi oldal létrehozásához számos elem elérhetősége költséget jelent. Nem minden érhető el ingyenesen. Emiatt is érdemes jogtiszta szoftvereket és média anyagokat használni, amivel a webkészítő cégek minden esetben rendelkeznek.

A dizájn, a tartalom és az oldal optimalizálás az a hármas, ami a weboldal sikerének kulcsa lehet. 

A kibertér világa az internet-versenyképes megjelenés titkai

forrás: Pixbay

- A honlapépítés költségességét szakemberek többnyire a keresőoptimalizálással indokolják. Mennyire valós ez a magyarázat? Annál is inkább fontos ez a kérdés, hiszen egy blog, vagy egy WordPress sablon alapú weboldal létrehozása elvileg ma már nem igényel különösebb szakértelmet, így akár mi magunk is létre tudunk hozni saját weboldalakat.

- Ha megvan a honlap sablon, akár neki is lehet állni a munkának. Vannak népszerű tartalomkezelő oldalak, amin számos sablon választható. Ilyen a WordPress, a Joomla, Drupal. A kereső optimalizálást ebben az esetben mindenki maga végzi. Azonban jó, ha van jártassága a honlap készítőjének a feladatban, hiszen körülbelül 20-25 lépésből álló folyamatról beszélünk. Ebben vannak olyan lépések, amik informatikai szaktudást is igényelnek. Ráadásul folyamatosan fejlesztik ezt a szakterületet is, ezért a naprakész tudásra igazán szükség van. Választható az a megoldás, hogy amikor a dizájn és a tartalom elkészült önerőből, akkor az optimalizálás fázisában kérik szakember segítségét. A tartalom kereshetővé tétele, a honlapnak a kereső motorok számára megtalálhatóvá tétele, így készülhet közös erővel. Ez a funkció az, ami kulcsfontosságú az eredményhez. Hiába van egy csili-vili honlap, ha a tulajdonosa nem jut el vele a célközönségig. A karbantartás mellett nagyon fontos egy oldal esetében, hogy rendszeresen mentésre kerüljenek az adatok, hogy ha bármi okból sérül az oldal adatállománya, akkor helyre tudjuk állítani az eredeti állapotot. Ebben is előny a szakember jelenléte.

A kibertér világa az internet-versenyképes megjelenés titkai

forrás: tegtrix.hu

- Az említetteken túl további kulcs a sikerhez az oldal felhasználóbaráttá tétele. Bőven vannak web felületek, amiknek a menüszerkezete nagyon bonyolult. Nehéz rajta eligazodni, illetve túl sok kattintással lehet csak a tartalom bizonyos elemeihez eljutni. Hogy lehet ebben a kérdésben boldogulni laikusként?

- A menü szerkezete, az oldaltérkép valóban meghatározó. Bár ez önmagában nem tűnik túl bonyolultnak, mégis érdemes tudni, hogy a kereső algoritmusok is figyelik az oldal szerkezetét. A menüpontok elnevezése is segít az optimalizálásban. Ezért egyáltalán nem mindegy, hogy az oldalakon és a menüpontokban milyen szavakat, kifejezéseket használunk, megfelelően kulcs-szavazunk-e? Amennyiben jól átlátható a szerkezet, valamint más oldalakra is mutat átlinkelésekkel, a duplikációkat pedig elkerüljük, akkor jobb besorolást érünk el.

 A szövegtartalom minősége, a kulcsszavak megfelelő jelenléte, az oldalra mutató linkek száma, a képek elhelyezése, a dizájn és a tartalom egymást kiegészítő jelenléte, együttesen hoz eredményt. 

Ezért is szoktuk javasolni, hogy legalább a honlap készítés egy szakaszában vonjanak be avatott szakembert. Hiszen egy oldal elkészítése nagyon sok munkaóra és türelem is kell hozzá. Egyáltalán nem mindegy, hogy a befektetett erőforrások miképpen térülnek meg.

A kibertér világa az internet-versenyképes megjelenés titkai

egy weboldal háttere, forrás: tegtrix.hu

- Ma már nemcsak információt közlő oldalak vannak. Egyre elterjedtebb a vállalkozói szférában a webshopon történő értékesítés, ahol nemcsak a termék megrendelése, hanem többnyire az ellenérték átutalása is az oldalon keresztül történik. Ilyen oldalak elkészítésekor mellőzhető a szakember bevonása?

- Nem kizárt, hogy valaki maga is létre tud hozni egy ilyen bonyolultabb oldalt is. Azonban úgy látjuk, keveseknek van meg ehhez a természetes affinitása, tehetsége. Mivel ismerjük a szakmai és technikai követelményeket, azt is tudjuk, hogy egy bizonyos összetettségű honlap esetén, már nem érdemes és nem javasolt kihagyni a szakmai segítséget. A webáruház és a komplex oldalak esetében több szakember bevonására is szükség van. Azzal együtt, hogy webshop készítő alkalmazásokat is lehet találni a neten, illetve olyan megoldás is létezik, hogy egy webshopot működtető oldalra fizet elő valaki. Ezért abban is tanácsot tudunk adni, hogy aki maga szeretné bármely oldalát elkészíteni, akkor hol talál ehhez megfelelő megoldást.

A kibertér világa az internet-versenyképes megjelenés titkai

forrás: Pixabay

- A mai oldalak technikai bravúrokat is szívesen alkalmaznak. Video headline, videó grafika, Prezi beillesztés ma már szinte elvárás. Ezeknek az alkalmazása mennyiben segítheti egy oldal népszerűségét? A kereső motorok megkönnyítik-e a találatokat ebben az esetben?

- Mindenképpen előnyös a jelen elvárásoknak megfelelő dizájn kialakítása, amihez hozzátartozhat videó anyagok beillesztése is. Minél egyedibb egy oldal, annál nagyobb figyelmet kaphat. Természetesen az egységesség, az oldal harmonikus megjelenése itt is fontos szempont. Ugyanakkor valóban vonzóbb, ha nem csak terjedelmes szöveg mennyiséggel találkozik az olvasó. Videó animáció még színvonalasabbá teheti az oldalt. Úgy tűnik, ezek jobban lekötik a figyelmet, így hosszabb ideig tartózkodnak az oldalon azok, akik megnyitják a weboldalt. Azonban ezeknek az előállítása már valóban szakembert igényel.

- Egyre többen választják a social média nyújtotta jelenlétet. Nemcsak magánemberként, hanem cégként is itt létrehozva oldalakat, amelyek tulajdonképpen semmilyen költséggel nem járnak. Létrehozásuk is nagyon egyszerű. Mennyire hatékony ez a megoldás?

- A social média jó lehetőség, azonban a kizárólagossága korántsem garancia önmagában a sikerre. Ezek a felületek nem kapcsolódnak sehova, fogalmazhatunk úgy, hogy önmagukban „lebegnek”. Akkor válnak hatékonyabbá, ha kapcsolódnak hozzájuk weboldalak is, tehát egymásra mutató felületek jönnek létre.

Eredményesebb a social média felületeit arra használni, hogy felhívjuk a figyelmet a honlapunk tartalmára és szolgáltatásaira. 

Posztokban megoszthatunk a weboldalról képeket, egy-egy menüpont tartalmát. Rövid posztokban utaljunk a tevékenységünkre, és minden esetben irányítsuk át a honlapra a social média oldalunk kedvelőit, látogatóit. A két felület megfelelő egymásra hangolása hozhat kedvező eredményt. A felhasználói szokások kiterjednek az oldalkedvelés könnyű megvalósítására, azonban egy lájk, vagy akár egy megosztás sem garancia arra, hogy tényleges aktivitás, megrendelés generálódik. A social média megjelenés tehát az ismertség, a kötetlenebb kommunikáció, a figyelemfelkeltés eszköze amellett, hogy alacsonyabb összeggel is létre tudunk hozni rajta hirdetést. Támogató rendszerként megállja a helyét.

A kibertér világa az internet-versenyképes megjelenés titkai

8 kép, forrás: Pixabay

- Körülbelül mennyi időt vesz igénybe egy oldal létrehozása addig a pillanatig, amíg publikálhatóvá válik?

- Ez függ az oldal komplexitásától, a menüpontok szerkezetétől, a feltelepített funkcióktól. Attól is, hogy milyen grafikai alkalmazásokat kell elkészíteni, mennyi idő alatt tudjuk összehangolni az igényeket a technikai lehetőségekkel.

A kibertér világa az internet-versenyképes megjelenés titkai

forrás tegtrix.hu

Van egy úgynevezett „kulcsra kész” megoldás, ami néhány hetet vesz csupán igénybe. A „csináld magad” verzióban felinstalláljuk magát az oldalt, amelyen a tulajdonos el tudja kezdeni a saját weboldalának megszerkesztését. Itt is jelen vagyunk a háttérben támogatóként, hogy rendelkezésre álljunk, ha segítségre van szüksége. Egy komplex oldal, vagy webáruház létrehozása viszont több hetes munkát jelent. Minimum egy hónap szükséges az indításhoz. Illetve ennél hosszabb idő is kellhet, amennyiben egyedi kéréseknek kell eleget tenni a dizájn tervezéstől, a termékek megjelenítéséig. Felhasználókezelő oldal, profilok beállítása időigényes. Ezenkívül az is befolyásolja az oldal létrehozásának az idejét, hogy a dizájn és a technikai megoldások mellett, tartalomgyártásra is kapunk-e felkérést. Ebben az esetben szakértőnk bevonásával, a megjelenő szövegek elkészítésében is részt tudunk venni, tanácsot tudunk adni.

Csaba Beatrix

Vissza a főoldalra

101 éves lenne Lenke néni megformálója, Komlós Juci

Ha valaki, hát Komlós Juci egészen biztosan már gyermekkorában magába szívta a színház minden egyes rezdülését. Ami természetesen annak köszönhető, hogy édesanyja Pintér Irma és édesapja Komlós Vilmos is színész volt. Igaz, mindketten többnyire a humor, a kabaré területén aratták sikereiket. Édesapja például éveken keresztül hatalmas sikerrel alakította a népszerű Hacsek és Sajó párosból Sajó szerepét (Herczeg Jenő volt a partnere a bohózatban).

Most akkor 7 vagy nem 7?

A közgondolkodás úgy tartja, hogy ha egy kutya éveinek a számát megszorozzuk 7-el, akkor megkapjuk azt a számot, ahány éves lenne emberben. Tehát, ha egy kutya 7 éves, akkor 7 x 7= 49. Azaz, a kutyusunk 49 éves lenne emberben. Nos, a kutatók bebizonyították, hogy ez bizony nem így van. És ezt egyáltalán nem ilyen könnyű kiszámolni. Meg persze általánosítani sem lehet. Hol máshol, mint az Egyesült Államokban próbálták meg a kutatók helyretenni ezt a mítoszt, és úgy tűnik, hogy sikerrel.

Irány a Pilvax!

Persze csak gondolatban, mert ma már egy kis utca van annak a háztömbnek a helyén, ahol egykor a nevezetes kávéház állt. Ma tehát már nincs Pilvax kávéház, és ha lenne is, vékonypénzű újságírónak nem sok keresnivalója lenne ott.

Az orvos válaszol – …a magas vérnyomással kapcsolatban

46 éves férfi jelentkezik a hétvégi orvosi ügyeleten órák óta tartó heves fejfájás, hányinger, szikralátás és rossz közérzet panaszaival. A kórelőzmény felvétele és a vizsgálatok azt mutatják, hogy a betegnek vérnyomás-kiugrása van. Az ügyeletes orvos kikérdezi a beteget, aki elmondja, hogy munkahelyi stressz, magánéleti probléma és nem megfelelő gyógyszer-terápia áll még a háttérben. Megkérdezi, mit tehet annak érdekében, hogy vérnyomása rendeződjön, mert nagyon fél az esetleges szövődmények kialakulásától?

Enderfalvától Meseországig

Radics Gigi az utolsó Megasztár megnyerésével robbant be a köztudatba. Ennek ismeretében arra már talán nem is emlékszünk, hogy bizony kétszer is a kiesők között volt. Mégsem adta fel, hiszen hat éves kora óta az volt az álma, hogy énekesnő legyen. Már nyolc évesen saját zenekarával járta az országot, tíz évesen pedig videoklipje volt. Az áttörést mégiscsak nehezen, sok munkával, lemondással sikerült elérnie. Az ismeretlenségből, egy kis Nógrád megyei faluból indulva Magyarországot már meghódította. Most pedig gyerekkori álmának beteljesítésére, Hollywood meghódítására készül. Quincy Jones mentorálásával, aki egykor Michael Jackson menedzsere volt. Vajon sikerül neki?

A bárány, aki túl van a nyolcvanon

. És fogalma sem volt arról, mit akar az életben csinálni. Aztán az édesapja, aki jobban tudta nála, hogy mire van szüksége elküldte otthonról. Tizenhét éves volt akkor. És ennek köszönhetően megtalálta az útját. Aminek mi, nézők örülhetünk a legjobban.

Az elhízás anyagcserezavar – beszélgetés Tihor-Herczeg Kyrával

Tihor – Herczeg Kyra az American Academy of Anti-aging Medicine tagja, a FEDBOND® fogyókúrás termékcsaládot kifejlesztő és forgalmazó SCB Trade Kft. ügyvezetője. Már önmagában ez is elég lenne egy olyan beszélgetéshez, amely a fogyókúrával kapcsolatos. Azonban Tihor – Herczeg Kyra ennél sokkal mélyebb összefüggéseket világított meg számunkra. Úgy gondolja, nem a molett hölgyek sértegetése a megoldás, hanem az, hogy segítsenek nekik.