BlogÚj! Megnyitás

A kibertér világa az internet-versenyképes megjelenés titkai

Nagyot fordult a világ az internet térnyerésével. Munkaeszközünk, és személyes kommunikációs terünk is egyben. Közösségi oldalakon tartunk kapcsolatot, chatelünk, információt keresünk a Google segítségével. Ha programokra vágyunk....

  • Főoldal
  • Kultúra
  • A kibertér világa az internet-versenyképes megjelenés titkai

A kibertér világa

az internet-versenyképes megjelenés titkai

Nagyot fordult a világ az internet térnyerésével. Munkaeszközünk, és személyes kommunikációs terünk is egyben. Közösségi oldalakon tartunk kapcsolatot, chatelünk, információt keresünk a Google segítségével. Ha programokra vágyunk, rendezvények ezrei tárulnak elénk egy pillanat alatt. A belépőjegyeket is neten foglaljuk le, fizetjük ki. Amikor utazni szeretnénk, egy kattintással kitárul a nagyvilág. Szállást foglalunk, repülőjegyet veszünk, autót bérlünk. Szinte mindent a kibertér hatalmas adathalmazából halászunk ki. 

Ennek megfelelően alakultak át azok a követelmények is, amik meghatározzák a kereslet-kínálat újkori értelmezését a vállalkozások, cégek, intézmények számára is.

Sokszor hallani, hogy aki nincs fenn a neten, az tulajdonképpen nem is létezik a többiek számára. Ez persze így nem igaz, az azonban kétségtelen tény, hogy akár önálló weboldal, akár közösségi oldal, akár blog a kiválasztott felület, amennyiben meg akarjuk mutatni magunkat, a vállalkozásunkat, a termékeinket, vagy a szolgáltatásainkat, akkor létre kell hoznunk egy internetes felületet ehhez. Ma már az sem mindegy, melyik felületet választjuk céljaink megvalósításához. Ugyanis olyan megszámlálhatatlan oldal létezik az elektronikus térben, amelyben ténylegesen „elveszhet” az általunk létrehozott adattár. Ez pedig azt jelenti, hogy a megmutatni kíván bármely dolog, információ, termék, szolgáltatás sokkal kisebb eséllyel, vagy csak nagyon korlátozott körben válhat ismertté.

A kibertér világa az internet-versenyképes megjelenés titkai

forrás: tegtrix.hu

Fogalmazhatunk úgy is, hogy a weboldal egy interneten megjelenő kirakat, ahol az „üzletünk” választékát mutatjuk meg. 

Úgy tűnik tehát, hogy a minőségi tartalomhoz, jól megépített honlap is kell, amennyiben szeretnénk kitűnni a rengetegből. Szakember pedig szinte nélkülözhetetlen, ha olyan oldalra vágyunk, amire a Google könnyedén rátalál.

A kibertér világa az internet-versenyképes megjelenés titkai

forrás: Pixabay

Felgyorsult a világ, minden azonnal kell. Evvel kell felvennie a versenyt mindenkinek. A siker érdekében az adott témában, lehetőleg a keresőben megjelenő első oldalon kellene látszania az oldalunknak, vagy a blogunknak. Lévén, manapság nagyon kevesen bogarásznak az első, maximum második keresőoldalt követő találatok között.

Önerőből, szakmai titkok ismerete nélkül kevesen bírnak olyan tudással, ami feltétele az eredményeket generáló, megbízásokat hozó, nagy nézettséget elérni képes honlap építésnek. Néhány született zseni kivételével jobb, ha a többiek nem egyedül vágnak neki a feladatnak. Különösen, ha nem privát oldalról van szó, hanem a vállalkozásuk, megrendeléseik, megélhetésük múlik rajta.

A netezéssel kapcsolatos szokások is jócskán megváltoztak. Az oldalaknak igazodniuk kell a tartalom láthatósága tekintetében a telefonos felhasználók igényeihez is.

Példák sora mutatja, hogy egy jól megtervezett oldal bizony lehet a siker záloga. Annál is inkább, mert a minőségi tartalmat, a jól megtervezett dizájnnal tudjuk vonzóvá tenni. Emellett fontos az is, hogy az oldalunk a figyelemfelkeltő megjelenés mellett, felhasználóbarát is legyen. 

A kibertér világa az internet-versenyképes megjelenés titkai

forrás: Pixabay

Beszélgetésre hívtam két szakembert, akik beavatnak bennünket, mi mindenre kell odafigyelnünk, ha ki akarunk tűnni az internet óceánjából. Téglás Gergely és Péter Beatrix a Tegtrix webfejlesztő csapat tagjai, akik számos oldal szerkesztésének tapasztalatait osztják meg velünk.

- Min múlik leginkább egy honlap sikere?

- Az internetes felület készítéséhez kis túlzással szinte már mindenki ért. Ezért számtalan olyan sablon érhető el, amelyért fizetni sem kell. Bárki létrehozhat önállóan, szakember segítsége nélkül is webes felületet. Olyan oldalak is jócskán találhatók, amelyek lépésről lépésre nyújtanak segítséget a készítéshez. Azonban vannak fontos szempontok, amikor érdemes mégis szakembert hívni segítségül. Ennek alapvetően az az oka, hogy több szakmás lett a sikereket megalapozni kívánó oldal készítés. Az informatikai követelmények mellett, számos ismeret szükséges a megfelelő kommunikációs felület kialakításához, a külső megjelenést, a dizájnt is beleértve. Ehhez pedig a weblap készítését vállaló cégek maguk is alkalmaznak grafikusokat. Érdemes tudni, hogy olyan sebességgel fejlődik a technika és a felhasználói elvárások, ami a web készítőktől is folyamatos technikai és tudás bővítést kíván meg. A profi oldal létrehozásához számos elem elérhetősége költséget jelent. Nem minden érhető el ingyenesen. Emiatt is érdemes jogtiszta szoftvereket és média anyagokat használni, amivel a webkészítő cégek minden esetben rendelkeznek.

A dizájn, a tartalom és az oldal optimalizálás az a hármas, ami a weboldal sikerének kulcsa lehet. 

A kibertér világa az internet-versenyképes megjelenés titkai

forrás: Pixbay

- A honlapépítés költségességét szakemberek többnyire a keresőoptimalizálással indokolják. Mennyire valós ez a magyarázat? Annál is inkább fontos ez a kérdés, hiszen egy blog, vagy egy WordPress sablon alapú weboldal létrehozása elvileg ma már nem igényel különösebb szakértelmet, így akár mi magunk is létre tudunk hozni saját weboldalakat.

- Ha megvan a honlap sablon, akár neki is lehet állni a munkának. Vannak népszerű tartalomkezelő oldalak, amin számos sablon választható. Ilyen a WordPress, a Joomla, Drupal. A kereső optimalizálást ebben az esetben mindenki maga végzi. Azonban jó, ha van jártassága a honlap készítőjének a feladatban, hiszen körülbelül 20-25 lépésből álló folyamatról beszélünk. Ebben vannak olyan lépések, amik informatikai szaktudást is igényelnek. Ráadásul folyamatosan fejlesztik ezt a szakterületet is, ezért a naprakész tudásra igazán szükség van. Választható az a megoldás, hogy amikor a dizájn és a tartalom elkészült önerőből, akkor az optimalizálás fázisában kérik szakember segítségét. A tartalom kereshetővé tétele, a honlapnak a kereső motorok számára megtalálhatóvá tétele, így készülhet közös erővel. Ez a funkció az, ami kulcsfontosságú az eredményhez. Hiába van egy csili-vili honlap, ha a tulajdonosa nem jut el vele a célközönségig. A karbantartás mellett nagyon fontos egy oldal esetében, hogy rendszeresen mentésre kerüljenek az adatok, hogy ha bármi okból sérül az oldal adatállománya, akkor helyre tudjuk állítani az eredeti állapotot. Ebben is előny a szakember jelenléte.

A kibertér világa az internet-versenyképes megjelenés titkai

forrás: tegtrix.hu

- Az említetteken túl további kulcs a sikerhez az oldal felhasználóbaráttá tétele. Bőven vannak web felületek, amiknek a menüszerkezete nagyon bonyolult. Nehéz rajta eligazodni, illetve túl sok kattintással lehet csak a tartalom bizonyos elemeihez eljutni. Hogy lehet ebben a kérdésben boldogulni laikusként?

- A menü szerkezete, az oldaltérkép valóban meghatározó. Bár ez önmagában nem tűnik túl bonyolultnak, mégis érdemes tudni, hogy a kereső algoritmusok is figyelik az oldal szerkezetét. A menüpontok elnevezése is segít az optimalizálásban. Ezért egyáltalán nem mindegy, hogy az oldalakon és a menüpontokban milyen szavakat, kifejezéseket használunk, megfelelően kulcs-szavazunk-e? Amennyiben jól átlátható a szerkezet, valamint más oldalakra is mutat átlinkelésekkel, a duplikációkat pedig elkerüljük, akkor jobb besorolást érünk el.

 A szövegtartalom minősége, a kulcsszavak megfelelő jelenléte, az oldalra mutató linkek száma, a képek elhelyezése, a dizájn és a tartalom egymást kiegészítő jelenléte, együttesen hoz eredményt. 

Ezért is szoktuk javasolni, hogy legalább a honlap készítés egy szakaszában vonjanak be avatott szakembert. Hiszen egy oldal elkészítése nagyon sok munkaóra és türelem is kell hozzá. Egyáltalán nem mindegy, hogy a befektetett erőforrások miképpen térülnek meg.

A kibertér világa az internet-versenyképes megjelenés titkai

egy weboldal háttere, forrás: tegtrix.hu

- Ma már nemcsak információt közlő oldalak vannak. Egyre elterjedtebb a vállalkozói szférában a webshopon történő értékesítés, ahol nemcsak a termék megrendelése, hanem többnyire az ellenérték átutalása is az oldalon keresztül történik. Ilyen oldalak elkészítésekor mellőzhető a szakember bevonása?

- Nem kizárt, hogy valaki maga is létre tud hozni egy ilyen bonyolultabb oldalt is. Azonban úgy látjuk, keveseknek van meg ehhez a természetes affinitása, tehetsége. Mivel ismerjük a szakmai és technikai követelményeket, azt is tudjuk, hogy egy bizonyos összetettségű honlap esetén, már nem érdemes és nem javasolt kihagyni a szakmai segítséget. A webáruház és a komplex oldalak esetében több szakember bevonására is szükség van. Azzal együtt, hogy webshop készítő alkalmazásokat is lehet találni a neten, illetve olyan megoldás is létezik, hogy egy webshopot működtető oldalra fizet elő valaki. Ezért abban is tanácsot tudunk adni, hogy aki maga szeretné bármely oldalát elkészíteni, akkor hol talál ehhez megfelelő megoldást.

A kibertér világa az internet-versenyképes megjelenés titkai

forrás: Pixabay

- A mai oldalak technikai bravúrokat is szívesen alkalmaznak. Video headline, videó grafika, Prezi beillesztés ma már szinte elvárás. Ezeknek az alkalmazása mennyiben segítheti egy oldal népszerűségét? A kereső motorok megkönnyítik-e a találatokat ebben az esetben?

- Mindenképpen előnyös a jelen elvárásoknak megfelelő dizájn kialakítása, amihez hozzátartozhat videó anyagok beillesztése is. Minél egyedibb egy oldal, annál nagyobb figyelmet kaphat. Természetesen az egységesség, az oldal harmonikus megjelenése itt is fontos szempont. Ugyanakkor valóban vonzóbb, ha nem csak terjedelmes szöveg mennyiséggel találkozik az olvasó. Videó animáció még színvonalasabbá teheti az oldalt. Úgy tűnik, ezek jobban lekötik a figyelmet, így hosszabb ideig tartózkodnak az oldalon azok, akik megnyitják a weboldalt. Azonban ezeknek az előállítása már valóban szakembert igényel.

- Egyre többen választják a social média nyújtotta jelenlétet. Nemcsak magánemberként, hanem cégként is itt létrehozva oldalakat, amelyek tulajdonképpen semmilyen költséggel nem járnak. Létrehozásuk is nagyon egyszerű. Mennyire hatékony ez a megoldás?

- A social média jó lehetőség, azonban a kizárólagossága korántsem garancia önmagában a sikerre. Ezek a felületek nem kapcsolódnak sehova, fogalmazhatunk úgy, hogy önmagukban „lebegnek”. Akkor válnak hatékonyabbá, ha kapcsolódnak hozzájuk weboldalak is, tehát egymásra mutató felületek jönnek létre.

Eredményesebb a social média felületeit arra használni, hogy felhívjuk a figyelmet a honlapunk tartalmára és szolgáltatásaira. 

Posztokban megoszthatunk a weboldalról képeket, egy-egy menüpont tartalmát. Rövid posztokban utaljunk a tevékenységünkre, és minden esetben irányítsuk át a honlapra a social média oldalunk kedvelőit, látogatóit. A két felület megfelelő egymásra hangolása hozhat kedvező eredményt. A felhasználói szokások kiterjednek az oldalkedvelés könnyű megvalósítására, azonban egy lájk, vagy akár egy megosztás sem garancia arra, hogy tényleges aktivitás, megrendelés generálódik. A social média megjelenés tehát az ismertség, a kötetlenebb kommunikáció, a figyelemfelkeltés eszköze amellett, hogy alacsonyabb összeggel is létre tudunk hozni rajta hirdetést. Támogató rendszerként megállja a helyét.

A kibertér világa az internet-versenyképes megjelenés titkai

8 kép, forrás: Pixabay

- Körülbelül mennyi időt vesz igénybe egy oldal létrehozása addig a pillanatig, amíg publikálhatóvá válik?

- Ez függ az oldal komplexitásától, a menüpontok szerkezetétől, a feltelepített funkcióktól. Attól is, hogy milyen grafikai alkalmazásokat kell elkészíteni, mennyi idő alatt tudjuk összehangolni az igényeket a technikai lehetőségekkel.

A kibertér világa az internet-versenyképes megjelenés titkai

forrás tegtrix.hu

Van egy úgynevezett „kulcsra kész” megoldás, ami néhány hetet vesz csupán igénybe. A „csináld magad” verzióban felinstalláljuk magát az oldalt, amelyen a tulajdonos el tudja kezdeni a saját weboldalának megszerkesztését. Itt is jelen vagyunk a háttérben támogatóként, hogy rendelkezésre álljunk, ha segítségre van szüksége. Egy komplex oldal, vagy webáruház létrehozása viszont több hetes munkát jelent. Minimum egy hónap szükséges az indításhoz. Illetve ennél hosszabb idő is kellhet, amennyiben egyedi kéréseknek kell eleget tenni a dizájn tervezéstől, a termékek megjelenítéséig. Felhasználókezelő oldal, profilok beállítása időigényes. Ezenkívül az is befolyásolja az oldal létrehozásának az idejét, hogy a dizájn és a technikai megoldások mellett, tartalomgyártásra is kapunk-e felkérést. Ebben az esetben szakértőnk bevonásával, a megjelenő szövegek elkészítésében is részt tudunk venni, tanácsot tudunk adni.

Csaba Beatrix

Vissza a főoldalra

A kibertér világa az internet-versenyképes megjelenés titkai

Nagyot fordult a világ az internet térnyerésével. Munkaeszközünk, és személyes kommunikációs terünk is egyben. Közösségi oldalakon tartunk kapcsolatot, chatelünk, információt keresünk a Google segítségével. Ha programokra vágyunk, rendezvények ezrei tárulnak elénk egy pillanat alatt. A belépőjegyeket is neten foglaljuk le, fizetjük ki. Amikor utazni szeretnénk, egy kattintással kitárul a nagyvilág. Szállást foglalunk, repülőjegyet veszünk, autót bérlünk.

Rakd rendbe az embert, a világa is rendben lesz… és az az ember, TE vagy!

Olvastam egy csodálatos történetet egy lelkipásztorról, aki szombat reggel meglehetősen nehéz körülmények között próbált felkészülni a vasárnapi prédikációra! A felesége elment vásárolni. Esett az eső, a kisfia unatkozott, nyugtalan volt, mert nem tudott mihez kezdeni magával. Végül a lelkész kétségbeesésében elővett egy régi magazint, hogy átlapozza. Talált egy szép színes oldalt, amely a világ térképét ábrázolta.

Ambrózi Zoltán és Vér János chef | az Első Magyar Fehér Asztal Lovagrend és a Szabadtűzi Lovagrend lovagjai

Áprilisi választásunk fő étele a Kókai lencsegulyás annak a napnak állít emléket, amikor az isaszegi csata napján, 1849. április 6-án a szabadságharc tábornokai Kókán találkoztak Kossuth Lajossal. Hogy ettek-e Kókai lencsegulyást, arról nem szól a fáma, az viszont bizonyos, hogy a Kókai lencsegulyás egy igazi magyaros étel. Amihez remek kísérő lehet egy kiváló Kapros túrós lepény.

Az orvos válaszol … az utazásra való felkészülés

Nemzetközi felmérések szerint az utazás során az utazók több mint fele valamilyen egészségi problémával találja magát szembe. Az utazási betegségek túlnyomó többsége utazás előtti orvosi tanácsadással megelőzhető, de a tanácsadás tematikájának és tartalmának meg kell felelnie az adott társadalom utazási szokásainak és utazási kultúrájának.

Mire jó az akupunktúra?

Bár az akupunktúra ma már közismert módszer, a lényegét a legtöbben mégsem ismerjük. Gondolati síkon pedig még mindig ott tartunk, hogy az ember elmegy egy akupunktúrás orvoshoz, aki teliszurkálja tűkkel és heti háromszor fél órára „sündisznót” csinál belőle. Ezzel szemben az igazság az, hogy vannak olyan módszerek, amikor nem válunk tűpárnává, mi több a lézerakupunktúra teljesen fájdalommentes. Hogy mégis mire jó – a fájdalomcsillapítástól, a sebgyógyításon át a stroke utáni kezelésig – azt Dr. Karácsonyi Gyöngyvér orvos – akupunktőr mesélte el nekünk. Már az alap szituáció is érdekes, mármint az, hogy miért választja az orvos a gyógyító tevékenysége mellé az akupunktúrát. Dr. Karácsonyi Gyöngyvér esetében az ok a kíváncsiság volt. Korábban a műtétek során aneszteziológusként nagyon sok gyógyszert használt, és érdekelte, hogyan lehet kis tűk segítségével például hatékonyan fájdalmat csillapítani, olyan esetben, amikor néha emelt dózisú gyógyszerrel sem sikerül. Aztán az is nagyon érdekes volt számára, hogy az akupunktúra tudhat-e annyit, amennyit a nyugati orvoslással elérhet egy orvos? Akkoriban – 18 évvel ezelőtt - ezek tényleges kérdések voltak. Ma már sokkal többet tudnak az emberek – és az orvosok - az akupunktúráról Magyarországon is, ezáltal az érdeklődés iránta sokkal jelentősebb.

Az eltűnt óra és az emberség – egy pozitív és megható történet a magyar egészségügyből

A történet, amit most közreadunk, valóban megtörtént! Egy olvasónk telefonált meghatottan, mert olyan tapasztalata volt, amely a magyar egészségügyben dolgozók emberségét bizonyítja. Tavasszal, a COVID őrület közepén közel kilencven éves édesapja kórházba került. Szerencsére nem korona vírussal, de a baj így is jelentős volt. Aztán az állapotának a romlása miatt egy másik kórházba vitték át. Mindez maximális odafigyelés és az előírások betartása mellett.

Az orvos válaszol … az allergiákról

Az európai lakosság közel 20 százaléka valamilyen allergiában szenved. Ennek a betegségnek a lényege a szervezet kóros immunreakciója: testünk védelmi rendszere tévesen elpusztítandó kórokozóként azonosít ártalmatlan anyagokat, vagyis az allergéneket, és túlzott reakcióval válaszol rájuk.

Kulcsrakész weboldalt kínálunk, mely látogatókat hoz.