BlogÚj! Megnyitás

A mozgás szükségessége – minden korban

A testmozgás minden korban nélkülözhetetlen, hiszen az egészség megőrzése, az állapotromlás megelőzése kiemelten fontos fealadat.

Bármilyen, rendszeres jellegű, az életkornak és egészségi állapotnak megfelelő mozgás több életfontosságú szervünknek, és ez által az életünknek a minőségi záloga lehet.

A mozgás nem csak a fizikális jóllétünket szolgálja, hanem egyéb, pozitív hatások is érhetnek általa. A rendszeres mozgás kedvezően hat a hangulatunkra, csökkenti és idővel megszünteti az esetlegesszorongás és depresszió tüneteit is. Ha nem egyedül megyünk sétálni, futni vagy bármely más aktív mozgást végezni, akkor még a társas együttlét előnyeit is élvezhetjük. 

Mozgás közben nemcsak a fizikai erőnlétünk javul, hanem ezzel egyidejűleg – ahogy egyre jobban érezzük magunkat a bőrünkben -, az önbizalmunk is napról napra erősödik. A stabil önbizalom egyre jobban erősíti, stabilizálja ai immunrendszerünket, amely pedig az egészségünk gondos őrzője. Tehát a mozgás, az önbizalom és az egészségünk védelme kéz a kézben járó, egymásra épülő fogalmak.

Védőpajzs a stressz ellen

A jó testi és szellemi kondíció a stressz elleni védelem pajzsa; könnyebben kezeljük az „idegesítő” helyzeteinket, mint akkor, ha nem erősítettük meg magunkat testileg és lekileg egyaránt. A mozgás során dopamin termelődik, amely egy olyan ún. boldogsághormon, aminek képződése elégedettséggel és nyugodtsággal tölt el. Így tehát a mozgás, testünk fizikai karbantartása az egyik legjobb módszer arra, hogy fokozzuk az agyunkban a dopamin termelődést. A folyamatosan termelődő dopamin kiválthatja káros szenvedélyeinket, és ezek a függőségek elkerülhetőek vagy megszüntethetőek.

Mozgás = agymasszázs

A frissítő mozgás alatt a legaktívabbak az agysejtek funkciói is, ezért a legtöbb kreatív és innovatív ötlet is ezekben a percekben születik. Ennek az élettani magyarázata, hogy a mozgás fokozott oxigétermelésre készteti a vérkeringést, így minden sejtünk erőre kap és felélénkül. Fontos megjegyezni, hogy a rendszeres mozgással a memóriát is hosszabb ideig frissen lehet tartani; a tudomány mai állása szerint az öregedés és az időskori feledékenység állapotának kialakulása is lassítható. 

A rendszeres mozgás a légzőrendszerre is jó hatással van, erősíti a tüdő és a hörgők munkáját, nő a légzéskapacitás, ezzel az asztma kialakulásának kockázata csökken, a már kialakult asztma gyógyulási esélye pedig növekszik. Mozgás közben az érrendszerünk valamennyi eleme folyamatosan és fokozottan kitágul és összehúzódik, ezzel szabályozva – többek között - a vérnyomást. Bizonyított tény, hogy a magas vérnyomás értékének optimalizálásában is kiemelkedő szerepet játszik a rendszeres mozgás.

Csak ésszerűen!

Bármilyen mozgásba fogunk, több szempontot kell szem előtt tartani. Akár kezdők, akár újrakezdők vagyunk, az ésszerűséget soha ne mellőzzük. Nem szabad „fejest ugrani” a mozgás tengerébe, hiszen nagyobb bajt csinálatunk ezzel, mintha egyáltalán nem mozognánk. 

A legfontosabb a fokozatosság elve. Mindenek előtt fizikailag és lelkileg is fokozatosan rá kell hangolódni a mozgásra, hogy az első „edzésünk” ne rémálom, hanem kellemes emlék maradjon. A szervezetünknek is adjunk időt ahoz, hogy az általunk választott új életformát, a nagyobb terhelést és erőkifejtést megfelelően bírja majd. Legyünk türelmesek, ne várjunk csodát az első alkalmakat követően. 

Ahogy arra is figyeljünk, hogy esetleg rosszabbul érezzük majd magunkat az újszerű életformánk kezdetén. Adjunk időt a testünknek és lelkünknek egyaránt, hogy élvezze a mozgást. Ha kellően kitartóak vagyunk, észre fogjuk venni, hogy az állóképességünk egyre növekedni fog, ez pedig erőt ad ahhoz, hogy egyre nagyobb lelkesedéssel és kitartással csináljuk tovább azt, amit elkezdtünk.

Soha nem késő elkezdeni a rendszeres mozgást. Kérjük ki orvosunk tanácsát, hogy a mi egészségi állapotunkhoz melyik az a mozgásforma, ami hozzásegít ahhoz, hogy még jobban legyünk, és ezt a mozgást milyen időközönként, mennyi ideig végezzük. A mozgás létkérdés, az egészség egyik záloga.

Vissza a főoldalra

A mozgás szükségessége – minden korban

Bármilyen, rendszeres jellegű, az életkornak és egészségi állapotnak megfelelő mozgás több életfontosságú szervünknek, és ez által az életünknek a minőségi záloga lehet.

Semmit sem kaptam ingyen az élettől – beszélgetés Keresztes Ildikóval

Talán egykor még Ő maga sem gondolta, hogy egy Marosvásárhelyi törékeny kislány, aki a balettszínpadán szerette volna elkezdeni szárnybontogatásait, Magyarország legismertebb és egyik legsikeresebb énekesnője lesz. Megannyi dal, tömérdek színházi szerep, szinte minden létező díjat megkapott a szakmától, de mégis a közönség szeretete számára a mérvadó.

Pfannkuchen – A német palacsinta

Kétségkívül egy finom, de érdekes palacsintáról van szó. Vékony tésztájának köszönhetően töltelékkel palacsintaként tálalják, de Németországban – darabokra tépkedve – tészta helyett levesbe is szokták tenni.

Az elhízás anyagcserezavar – beszélgetés Tihor-Herczeg Kyrával

Tihor – Herczeg Kyra az American Academy of Anti-aging Medicine tagja, a FEDBOND® fogyókúrás termékcsaládot kifejlesztő és forgalmazó SCB Trade Kft. ügyvezetője. Már önmagában ez is elég lenne egy olyan beszélgetéshez, amely a fogyókúrával kapcsolatos. Azonban Tihor – Herczeg Kyra ennél sokkal mélyebb összefüggéseket világított meg számunkra. Úgy gondolja, nem a molett hölgyek sértegetése a megoldás, hanem az, hogy segítsenek nekik.

Kutya – macska nyelvtanfolyam gazdiknak

Sokan hisszük, hogy értjük, mit is akar tőlük kedvencünk, de az igazság az, hogy a legtöbb esetben bizony tévedünk. És ez nem véletlen. Mi ugyanis a „kommunikációt” az emberi nyelvre és testbeszédre értjük. De bizony ez kutyául – macskául egészen máshogy fest. Nagyjából olyan a helyzet, mint amikor a külföldi nyaraláson kevéssé pallérozott hazánkfia igyekszik megmagyarázni a dolgot a piaci árusnak: hangosan mondom, hogy megértsd! És nem érti. Ahogy, mi gazdik se értjük mindig négylábú barátainkat.

Dorayaki – A japán palacsinta

Fontos tudnivaló, hogy a doryaki a japánok édes palacsintája. Kinézetében és állagában talán inkább a mi piskótánkra hasonlít, mégis teljesen más. A japánok tradicionálisan egy édes bab fajtát tesznek a a két palacsinta közé. Az elkészítése sokkal munkaigényesebb, mint a mi palacsintánké, de megéri elkészíteni. A tölteléket pedig helyettesíthetjük bármivel, amit szeretünk.

A fogászati ellátások szükségessége

Fogazatunk épsége és egészsége kimagasló szerepet játszik az egészség megőrzése érdekében. Az egészséges fogakkal nemcsak tökéletes rágásra képes az ember, hanem a szájban megkezdődő kémiai és egyéb folyamatok kihatnak a további emésztési folyamatokra is. Sokféle tévhit és „népi bölcsesség” alapján lehet a fogazatot ápolni, azonban ezek nem minden esetben vezetnek el a tökéletes megoldáshoz.