BlogÚj! Megnyitás

A stressz az élet sava-borsa. - Selye János

Legtöbben a stresszt pusztán elkerülhetetlen, mindennapos idegfeszültségnek tekintik, nem is sejtik, hogy szervezetünkre mekkora hatással van. Selye János 1936-ban ismertette meg a világgal a stressz fogalmát.

Több, mint 80 éve tudjuk tehát, hogy a túlzott stressznek számtalan betegség lehet a következménye, mégsem vesszük eléggé komolyan és nem is tudjuk, hogyan tartsuk kordában. Ha ezen nem változtatunk, nagy az esély rá, hogy valamilyen betegség fog megálljt parancsolni a mindennapok feszített tempójának

Mi a stressz?

A szervezet nem-specifikus válasza minden olyan megterhelésre, amely kibillenti egyensúlyából, alkalmazkodásra kényszeríti. Az akut stressz a küzdelem vagy menekülés, eltűrés. Az üss vagy fuss!

Selye János, a világhírű endokrinológus nevéhez fűződik a stressz – idegrendszer- hormonrendszer – immunrendszer - emésztőrendszer közti szoros kapcsolat leírása. A stressz nemcsak az ideg-hormonális rendszert érinti, hanem rajta keresztül az egész szervezetre hatással van. Magas vérnyomáshoz, szívpanaszokhoz, ízületi gyulladáshoz, vesebetegséghez és számos más adaptációs betegségekhez vezethet.

Megnő a szívinfarktus esélye, mert szűkülnek az erek és nagy mennyiségben termelődnek a szervezetünkben gyulladást okozó hormonok, melyek gyorsítják az érelmeszesedés folyamatát. Az immunrendszerünk pedig legyengül, nem tudja hatékonyan felvenni a küzdelmet sem a külső, sem a belső ártalmakkal szemben. 

De mi is történik pontosan a testünkben? 

Ha egy szituációt valamiért ijesztőnek érzünk vagy tartunk tőle, a hipotalamusz, a köztiagy vegetatív működésekért felelős központja, hormonokat kezd el termelni. Ezek gyorsan eljutnak a mellékvesékbe, ahol annak kéregállományában a kortizolnak nevezett hormon képződését váltja ki. A stressz hatására a mellékvese velőállományában pedig adrenalin termelődik, melynek hatására megemelkedik a vérnyomásunk, felgyorsul a szívverésünk, a légzésünk is, hogy felkészüljünk a küzdelemre vagy épp a menekülésre. A tartósan magas kortizol szint a szervezetünkben rendkívül káros, mert negatív hatással van az anyagcserénkre, immunrendszerünkre és a keringésünkre is egyaránt. Az éveken, évtizedeken át tartó stressz miatt a ,,mellékvese kifáradásnak” nevezett állapotba kerülhetünk.

Emésztési problémák

Az idegesség, a stressz az emésztőrendszerre is komolyan kihat. ,,Egy falat sem megy le a torkunkon” vagy ellenkezőleg falási rohamok törhetnek ránk. Ennek következménye kóros soványság, vagy épp elhízás is lehet. A magas kortizol szint hatására fokozódik a gyomorsav termelődése, ami gyomorfájdalmat, fekélyt okozhat. A stressz az egész béltraktus működésében zűrzavart okoz, ami krónikus hasmenéshez, (IBS- Irritábilis Bél Szindróma) vagy épp ellenkezőleg székrekedéshez, bélgyulladáshoz vezethet. A stressz a velünk együttélő mikrobiomra, bélflórára is negatívan hat.

Amikor kiderül, hogy baj van

Otthon aztán az édesapja nagy örömmel költözött be ismét szeretett szobájába és úgy tűnt, minden rendben van. Aztán az ebédnél kiderült, valami még sincs a helyén. A bácsi olvasónkat kérdezte, hogy hová tette az óráját? Olvasónk persze semmit sem tudott az óráról, hiszen az az édesapjánál volt a kórházban. A bácsi idegesen és szomorúan vette tudomásul a tényeket, de nem akart lemondani szeretett karórájáról, amit a feleségétől kapott sok évtizeddel ezelőtt.

Gyakori megfázás 

Az immunrendszerünk pihenés nélkül működik és meggyengülésének első jele, hogy képtelen ellenállni a kórokozók támadásának. Ha azt tapasztaljuk, hogy már megint folyik az orrunk, fájdogál a torkunk, köhécselünk, hőemelkedésünk van, vegyük komolyan a jelzéseket és gondoskodjunk immunrendszerünk megfelelő támogatásról.

Fásultság, szorongás, depresszió, kimerültség mind - mind következménye annak, ha szünet nélkül túlhajtjuk magunkat, vagy folyton aggódunk valami miatt. A stresszhelyzetben jellemző alvászavar pedig tovább rombolja egészségünket, mert a mély, pihentető alvás hiányában elmarad a regenerálódás. Állandó a fáradtságérzet, a koncentrációzavar, a teljesítőképesség csökkenése.

Mi a megoldás?

Merjünk nemet mondani! Ha túl sok a feladat, akkor közöljük bátran az érintettekkel, hogy nem fogjuk tudni elvégezni mindet csak egy részét. Ez rövid távon kellemetlen lehet, hosszú távon azonban megéri kijelölni a határokat és csak annyit vállalni, amennyit képesek vagyunk elvégezni. Lazítsunk, fordítsunk gondot a pihenésre is! Keressük meg azokat a tevékenységeket, amelyek örömet okoznak, feltöltenek bennünket. Legyünk egy kicsit önzők és törődjünk többet magunkkal! Ha pedig nem tudunk egyedül megbirkózni a stressz testitüneteivel, kérjünk bátran segítséget! Nyugodtan forduljunk szakemberhez, aki a lelkünk karbantartásában segít. Emellett gondoskodjunk az egészséges táplálkozásról és fizikai kondíciónk karbantartásáról. Ne feledjük a régi bölcsességet! Ép testben ép a lélek. A szervezet stressztűrő képességét, energiatermelő funkcióit különleges étrend-kiegészítőkkel is tudjuk támogatni. Szervezetünk meg fogja hálálni a törődést! Aktívabbak, ellenállóbbak leszünk és jobb teljesítményt tudunk nyújtani mind a munkahelyen, mind a magánéletben. Látogasson el honlapunkra, keresse a molekuláris hidrogént produkáló ásványianyag tablettát Q10-zel.

Dr. József Erika

RECOVERY PLUS Q10

RECOVERY PLUS Q10

étrend-kiegészítő tabletta
ásványi anyagokkal, koenzim Q10-zel
OGYÉI notifikációs szám: 20323/2018

www.healthandyouth.hu

Kuponkód: VÁRÓTEREM2006

10%-os kedvezmény

Vissza a főoldalra

A stressz az élet sava-borsa. - Selye János

Legtöbben a stresszt pusztán elkerülhetetlen, mindennapos idegfeszültségnek tekintik, nem is sejtik, hogy szervezetünkre mekkora hatással van. Selye János 1936-ban ismertette meg a világgal a stressz fogalmát. Több, mint 80 éve tudjuk tehát, hogy a túlzott stressznek számtalan betegség lehet a következménye, mégsem vesszük eléggé komolyan és nem is tudjuk, hogyan tartsuk kordában. Ha ezen nem változtatunk, nagy az esély rá, hogy valamilyen betegség fog megálljt parancsolni a mindennapok feszített tempójának.

Ambrózi Zoltán és Vér János chef | az Első Magyar Fehér Asztal Lovagrend és a Szabadtűzi Lovagrend lovagjai

Áprilisi választásunk fő étele a Kókai lencsegulyás annak a napnak állít emléket, amikor az isaszegi csata napján, 1849. április 6-án a szabadságharc tábornokai Kókán találkoztak Kossuth Lajossal. Hogy ettek-e Kókai lencsegulyást, arról nem szól a fáma, az viszont bizonyos, hogy a Kókai lencsegulyás egy igazi magyaros étel. Amihez remek kísérő lehet egy kiváló Kapros túrós lepény.

Siker sztorik - Kalandregény az élet

Vannak olyan életutak, amik dominánsan térnek el az átlagtól. Ilyen különleges életút adatott meg Bokor Balázsnak, aki 40 évig szolgálta sokoldalú munkájával hazánkat. A Külügyminisztériumban dolgozott protokoll főnökként, képviselte Magyarországot főkonzulként Los Angelesben, de nem maradt ki ebből az életútból a Közel-Kelet sem, ahol szintén diplomataként szolgált. Az élete mondhatjuk, kész kalandregény. Aminek főbb állomásairól, legérdekesebb történéseiről több könyvében is beszámol.

Rakd rendbe az embert, a világa is rendben lesz… és az az ember, TE vagy!

Olvastam egy csodálatos történetet egy lelkipásztorról, aki szombat reggel meglehetősen nehéz körülmények között próbált felkészülni a vasárnapi prédikációra! A felesége elment vásárolni. Esett az eső, a kisfia unatkozott, nyugtalan volt, mert nem tudott mihez kezdeni magával. Végül a lelkész kétségbeesésében elővett egy régi magazint, hogy átlapozza. Talált egy szép színes oldalt, amely a világ térképét ábrázolta.

Mire jó az akupunktúra?

Bár az akupunktúra ma már közismert módszer, a lényegét a legtöbben mégsem ismerjük. Gondolati síkon pedig még mindig ott tartunk, hogy az ember elmegy egy akupunktúrás orvoshoz, aki teliszurkálja tűkkel és heti háromszor fél órára „sündisznót” csinál belőle. Ezzel szemben az igazság az, hogy vannak olyan módszerek, amikor nem válunk tűpárnává, mi több a lézerakupunktúra teljesen fájdalommentes. Hogy mégis mire jó – a fájdalomcsillapítástól, a sebgyógyításon át a stroke utáni kezelésig – azt Dr. Karácsonyi Gyöngyvér orvos – akupunktőr mesélte el nekünk. Már az alap szituáció is érdekes, mármint az, hogy miért választja az orvos a gyógyító tevékenysége mellé az akupunktúrát. Dr. Karácsonyi Gyöngyvér esetében az ok a kíváncsiság volt. Korábban a műtétek során aneszteziológusként nagyon sok gyógyszert használt, és érdekelte, hogyan lehet kis tűk segítségével például hatékonyan fájdalmat csillapítani, olyan esetben, amikor néha emelt dózisú gyógyszerrel sem sikerül. Aztán az is nagyon érdekes volt számára, hogy az akupunktúra tudhat-e annyit, amennyit a nyugati orvoslással elérhet egy orvos? Akkoriban – 18 évvel ezelőtt - ezek tényleges kérdések voltak. Ma már sokkal többet tudnak az emberek – és az orvosok - az akupunktúráról Magyarországon is, ezáltal az érdeklődés iránta sokkal jelentősebb.

Az orvos válaszol … az utazásra való felkészülés

Nemzetközi felmérések szerint az utazás során az utazók több mint fele valamilyen egészségi problémával találja magát szembe. Az utazási betegségek túlnyomó többsége utazás előtti orvosi tanácsadással megelőzhető, de a tanácsadás tematikájának és tartalmának meg kell felelnie az adott társadalom utazási szokásainak és utazási kultúrájának.

Élet pillér az egészség

A boldogság elképzelhetetlen egészség nélkül. Nem véletlenül mondják, hogy „csak egészség legyen, a többit megvesszük”. Ahhoz, hogy jól érezzük magunkat a bőrünkben, és élvezni tudjuk az életet, elengedhetetlen az egészség. Testben és lélekben egyaránt. Mindkettőért tennünk kell. Ez persze koránt sem jelent versenyfutást az idővel. Azt azonban igen, hogy tudatosan kell formálnunk a mindennapjainkat.