BlogÚj! Megnyitás

Egészség-naptár, avagy mikor, mire figyeljünk, hogy egészségesek maradjunk?

Az egészségtudatos életmód sok dolgot jelent egyidejűleg. A hétköznapi sztereotípia alapján ez ma a „mindenmentes élet”. Ez egy helytelen látásmód, hiszen annyi összetevője van az egészségünknek, hogy szinte képtelenség valamennyit felsorolni is.

  • Főoldal
  • Egészség
  • Egészség-naptár, avagy mikor, mire figyeljünk, hogy egészségesek maradjunk?

Az egészségtudatos életmód sokféle dolgot jelent egyidejűleg. A hétköznapi sztereotípia alapján ez ma egyenlő a „mindenmentes élettel”. Ez egy helytelen látásmód, hiszen annyi összetevője van az egészségünk megőrzésének, hogy szinte képtelenség valamennyit felsorolni is.

Nézzük évszakokra bontva, mi történhet, hová menjünk, kihez és mi módon forduljunk egészségünk megtartása érdekében?

Tavasz

A téli bekuckózás után végre naposabb, enyhébb időjárás következik, megyünk a szabadba, de azzal szembesülünk, hogy a télen felszedtünk pár kilót, ami szinte észrevétlenül történt. Fontos megnézni, hogy a testmagasságunkhoz képest megfelelő-e a testsúlyunk (ezt a BMI index segítségével kontrollálhatjuk). Ha fogyókúrába kezdünk, mindenképp először a háziorvoshoz menjünk konzultálni, még abban az esetben is, ha nem érezzük magunkat betegnek. A háziorvos munkájának jelentős részét a prevenciós tanácsadás, tevékenység teszi ki. Kérjük meg, hogy készíttessen egy általános laborvizsgálatot részünkre. Kérjünk vitaminszedési –és táplálkozási tanácsokat is. Ha jelentős a túlsúly, érdemes a kardiológussal is konzultálni, amennyiben ezt a háziorvos is így látja. Beutaló köteles szakrendelésről van szó, valamint időpont előjegyzés is szükséges. Ne türelmetlenkedjünk, ha csak egy-két hónap múlva kapunk időpontot, a beutalónk 90 napig érvényes marad.

Ha a háziorvos rendben talál bennünket, és szakrendelésre sem küld, úgy érdemes egy kicsit a szabadtéri mozgásra is fókuszálni, ebben az esetben is a fokozatosság elve a legfontosabb. Fontos a korunk, az egészségi állapotunk, testsúlyunk és a mindennapi életvitelünk egyaránt. 

Nyár

A napsütés minden szempontból gyógyító hatású testnek és léleknek egyaránt. Erre fel kell készítenünk a bőrünket, szükség esetén konzultáljunk bőrgyógyásszal, hogy milyen időszakban, mennyi időt tölthetünk a napon.

Amennyiben bőrünkön bármilyen elváltozást látunk, úgy ne az Internetről próbáljunk diagnosztikai ötleteket meríteni, hanem bízzuk ezt is szakemberre. Nagyon fontos az utazás előtti egészség-felkészítés, a család valamennyi tagja részére. Mindig az úticélnak megfelelően készüljünk; ha kell, oltásokkal, ha kell, hegymászó felszereléssel, ha pedig kell (ez általában mindig) útipatikai felszereléssel.

Ne gondoljuk azt, hogy ha egy ország közel van Európához, akkor ott minden van, és azt se bízzuk a véletlenre, hogyha bárhol ér bennünket valamely betegség, mindig és mindenhol azonnali segítséget kapunk. Különös figyelmet fordítsunk a körülöttünk élő állatokra, és azok elleni védekezésre. A nyári szünet arra is alkalmas, hogy gyermekeinket időben felkészítsük az iskolára, alapvető higiéniai és egészségfejlesztési tanácsokkal lássuk el őket.

Ősz

Remek időszaka az évnek, amely során vissza kényszerülünk a közösségi létbe (iskola, szabadság utáni munkahelyi közösség stb.), és ezzel egyidejűleg magunk köré zárjuk a különböző kórokozókat is, amelyek a klasszikus őszi náthát és más fertőzéseket okozzák. Kezdjünk el C-vitamint szedni (korunknak, állapotunknak és életmódunknak megfelelően), erősítsük még az immunrendszerünket más készítményekkel is.

Célszerű ezeket természetes forrásokból beszerezni, és nem a szintetikus készítményeket használni. Látogassuk meg fogorvosunkat, a tüdőgondozót tüdőszűrés céljából (szűréshez nem kell beutalót kérnünk). Idejében gondoskodjunk az egész család ajánlott védőoltásainak beszerzéséről, beadatásáról.

Ellenőrizzük gyermekeink és saját TAJ-kártyánkat, hogy nem sérült-e meg nyáron, vagy nem vesztettük-e el, mert ez esetben ennek pótlása mihamarabb szükséges. Ezt pár óra alatt elintézhetjük a NEAK Ügyfélszolgálatán. Ugyanitt intézzük az EU biztosítási kártyát is külföldre történő utazásunk előtt is. Ez nem helyettesíti az utasbiztosítást!

Tél

A téli hónapok hosszúak, sötétek és hidegek. Ennek ellenére a betegségek nem törvényszerűek, azonban gyakoribb előfordulásuk várható. A felső légúti megbetegedések elleni védekezés fontos, a házipatika felfrissítésével egyidejűleg. Nézzük át, hogy milyen gyógyszereink vannak otthon, mi járt le, és mi használható még? A lejárt gyógyszereket vigyük be a legközelebbi patikába, és adjuk ott le. Kérjünk tanácsot a gyógyszerésztől, mit érdemes otthon tartani. Ellenőrizzük készülékeink állapotát is (vérnyomásmérő, vércukormérő, hőmérő stb.). Legyen otthon ezekhez, ha szükséges, tartalék elemünk is.

Figyeljünk arra, hogy a téli sötét, hosszú esték, az ünnepek és az esetleges magányosság hajlamosíthat a depressziós, nyugtalan és szorongó pszichés állapotokra. Nem szégyen segítséget kérni; inkább előbb, mint hogy késő legyen.

Az ünnepek meghittségében ügyeljünk a táplálkozás mértékletességére is, készítsük fel az emésztőrendszerünket is az ünnepre. Méregtelenítéssel megelőzhető pár kellemetlen óra.

Amennyiben egészségi állapotunk az év bármely időszakában változik, ne habozzunk segítséget és tanácsot kérni. Az idő minden esetben a legfontosabb. Nem múlik el a fájdalom, nem gyógyul meg a megváltozott állapotunk, ha nem kérjük szakember támogatását! A megelőzés pedig mindennek az alapja! 

Vissza a főoldalra

Egészség-naptár, avagy mikor, mire figyeljünk, hogy egészségesek maradjunk?

Az egészségtudatos életmód sokféle dolgot jelent egyidejűleg. A hétköznapi sztereotípia alapján ez ma egyenlő a „mindenmentes élettel”. Ez egy helytelen látásmód, hiszen annyi összetevője van az egészségünk megőrzésének, hogy szinte képtelenség valamennyit felsorolni is.

Mire jó az akupunktúra?

Bár az akupunktúra ma már közismert módszer, a lényegét a legtöbben mégsem ismerjük. Gondolati síkon pedig még mindig ott tartunk, hogy az ember elmegy egy akupunktúrás orvoshoz, aki teliszurkálja tűkkel és heti háromszor fél órára „sündisznót” csinál belőle. Ezzel szemben az igazság az, hogy vannak olyan módszerek, amikor nem válunk tűpárnává, mi több a lézerakupunktúra teljesen fájdalommentes. Hogy mégis mire jó – a fájdalomcsillapítástól, a sebgyógyításon át a stroke utáni kezelésig – azt Dr. Karácsonyi Gyöngyvér orvos – akupunktőr mesélte el nekünk. Már az alap szituáció is érdekes, mármint az, hogy miért választja az orvos a gyógyító tevékenysége mellé az akupunktúrát. Dr. Karácsonyi Gyöngyvér esetében az ok a kíváncsiság volt. Korábban a műtétek során aneszteziológusként nagyon sok gyógyszert használt, és érdekelte, hogyan lehet kis tűk segítségével például hatékonyan fájdalmat csillapítani, olyan esetben, amikor néha emelt dózisú gyógyszerrel sem sikerül. Aztán az is nagyon érdekes volt számára, hogy az akupunktúra tudhat-e annyit, amennyit a nyugati orvoslással elérhet egy orvos? Akkoriban – 18 évvel ezelőtt - ezek tényleges kérdések voltak. Ma már sokkal többet tudnak az emberek – és az orvosok - az akupunktúráról Magyarországon is, ezáltal az érdeklődés iránta sokkal jelentősebb.

Mire jó az akupunktúra? II. rész

Bár az akupunktúra ma már közismert módszer, a lényegét a legtöbben mégsem ismerjük. Gondolati síkon pedig még mindig ott tartunk, hogy az ember elmegy egy akupunktúrás orvoshoz, aki teliszurkálja tűkkel és heti háromszor fél órára „sündisznót” csinál belőle. Ezzel szemben az igazság az, hogy vannak olyan módszerek, amikor nem válunk tűpárnává, mi több a lézerakupunktúra teljesen fájdalommentes. Hogy mégis mire jó – a fájdalomcsillapítástól, a sebgyógyításon át a stroke utáni kezelésig – azt Dr. Karácsonyi Gyöngyvér orvos – akupunktőr mesélte el nekünk.

Sári Évi: Nem érzem magamról, hogy sztár vagyok

Pedig már korábban is főszerepeket játszott, vezetett műsort a TV2-n és a VIVA TV-n, és a Splash együttes énekesnője volt. Amit viszont kevesen tudnak, hogy a sörcsapoktól vezetett az útja a színpadig és a sikerekig. A főszerepekig azonban a statisztálástól kezdve végigjárta a színházi utat, és szerinte ez a legjobb az egészben. Bár nagyon sokan ismerik és szeretik, a sztárságot nem igazán érzi, nincsenek allűrjei és megmaradt normális embernek.

15 tipp, hogy felpörgesd, az anyagcseréd

A mozgásszegény munka, és életmód, a sok finomított élelmiszer, készétel, kedvezőtlen ételtársítás, mesterséges hormonok, öregedés, lassítja az anyagcserénket, pedig ahhoz, hogy sokáig fiatalok, fittek, egészségesek, legyünk szükségünk van salaktalanításra.

Karácsonyi készítsd magad – hogy együtt legyen a család

Sokan azt gondolják, hogy egy karácsonyi dekoráció elkészítése meghaladja a képességeiket, és inkább a vásárlás felé mozdulnak. Pedig, ha egy kicsit szétnéznének a neten, egy csomó olyan ötletet láthatnak, amelyek kivétel nélkül látványosak és mégis könnyen elkészíthetőek. És ami talán még fontosabb, együtt csinálhatja az egész család. Ez pedig remek és szórakoztató alkalom az együttlétre. Majd egy hónap van karácsonyig, szóval még nem késő belevágnotok.

Stressz – avagy a test és lélek ellensége

A legtöbb magyar ember napjait a stressz tartja működésben. Mindenért képesek vagyunk stresszelni: munkahely, jobb teljesítmény, pénz, elvárások, bármi. Ezt az állapotot az úgynevezett stresszorok váltják ki és tartják fent, ez pedig megterheli a szervezetünket, rosszul hat a szellemi és mentális tűrőképességünkre, és kiválthatja a stressz alapú szorongás állapotát.