BlogÚj! Megnyitás

Egészséges ételek – terápiát segítő diéták

Különböző betegségek különböző étrendeket kívánnak. Nézzük meg, hogy egy-egy betegséghez milyen diétát kell követnünk, mire kell figyelnünk.

Amikor egészségesek vagyunk, azt mondja a köznyelv, a „vasszöget is megesszük”. Betegségünk során viszont a terápia markáns és meghatározott részét képezi a gyógymódot kiegészítő diéta. A diéta szót iskolás korban általában „fogyókúra” jelentésben ismerjük, a tájékozottabbak esetleg azt is tudják, hogy általánosabb értelemben „szabályozott étrend”- et jelent, melynek célja nem csupán a testsúly csökkentése, hanem az egészség visszanyerése vagy megőrzése (adott esetben akár a testsúly gyarapítása) is lehet.

De vajon tisztában vagyunk azzal, hogy egyes betegségek esetén mit szabad és mit nem, mi használ a gyógyulásunknak és mi hátráltatja azt? Egy – két gyakori kórkép mellé nézzük meg, milyen diétát javasolt betartani.

Szívbetegek diétája

A szív- és érrendszeri betegségek kezelésére, gyógyítására, a szövődmények megelőzésére szolgál a kardioprotektív étrend javasolt, melynek lényege a rizikófaktorok (dohányzás, alkohol-fogyasztás, mozgásszegény életmód) korrigálása, megszűntetése. Amennyiben kísérő- és társbetegség is fennáll (pl.: magas-vérnyomás, elhízás, cukorbetegség), azt a diéta összeállításában is figyelembe kell venni. Így például, ha elhízás tapasztalható, csökkentett energiatartalmú étrend szükséges az elhízás mértékétől, kortól, nemtől, fizikai aktivitástól függően. Javasoltak a növényi olajok, margarinok, és az omega-3 típusú zsírsavakat tartalmazó tengeri halak (makréla, lazac). Hetente kétszer javasolt halételeket fogyasztani. 

Az étrend szénhidráttartalma az összes energiabevitel 50-60%-a legyen, ebből a hozzáadott cukor ne haladja meg a 10%-ot, fehérjetartalma pedig az összes energia 10-20%-a között legyen. A nátriumbevitel korlátozására is szükség van, mert a vérnyomás csökkenése ezzel közvetlenül befolyásolható. Rendszeresen, naponta többször együnk nyers gyümölcsöt, zöldséget, melyek rosttartalma csökkenti a koleszterinszintet, a bennük lévő vitaminok pedig az érfalak épen tartásában játszanak jelentős szerepet. Fehérkenyér helyett fogyasszuk a rostdúsabb félbarna vagy barnakenyeret. Húsok közül lehetőség szerint válasszuk az alacsonyabb zsírtartalmúakat, pl.: csirkemellet, pulykamellet, vadhúsokat. Húskészítményeknél ne csak a zsír-, hanem a sótartalmat is vegyük figyelembe, hanem igyekezzünk minőségi húst fogyasztani. Nagyon fontos a megfelelő mennyiségű folyadék fogyasztása (napi 1,5-2 liter), ez lehet ivóvíz, ásványvíz, természetes zöldség- és gyümölcslevek.

Zöldség és gyümölcslevek

Cukorbetegek diétája

A diéta célja a szervezet energia-, és tápanyag igényeinek a biztosítása a kívánatos testsúly elérése érdekében. Általános elv, hogy cukrot, cukorral készült készítményeket ne fogyasszon a cukorbeteg. Az egyes étkezéseknek személyre szabottan meghatározott mennyiségű szénhidrátot kell tartalmaznia.

Általában gyakori, ötszöri-hatszori étkezés javasolt a választott kezeléstől függően, hogy a napi vércukor ingadozást elkerüljük, de bizonyos készítmények esetén a napi háromszori étkezés is elég lehet. Ezt minden esetben az orvos határozza meg. 

Szabadon fogyasztható élelmiszerek:

szokásos mennyiségben azok a zöldség-, és főzelékfélék, amelyeknek 10 dkg-ja kevesebb, mint 5 g szénhidrátot tartalmaznak: zöldpaprika, paradicsom, uborka, retek, fejes saláta, brokkoli, cukkini, kelkáposzta, karfiol, kínai kel, padlizsán, sóska, paraj, spárga, zöldbab. Energiamentes üdítők, sovány húsok, felvágottak, sovány sajtok, kis mennyiségben használt margarin, étolaj, tojás (heti 2-3 db)

Magas cukor és szénhidráttartalmú étel

Korlátozott mennyiségben fogyaszthatók:

a szénhidráttartalom figyelembe vételével, mért mennyiségben: rizs, liszt, rozsliszt, kenyérfélék, zsemle, kifli, diabetikus kekszek, száraztészták. Gyümölcsök: alma, körte, narancs, meggy, eper, málna, kiwi, ribizli, egres, őszibarack, nektarin, grapefruit, narancs, szeder, egres, ananász. Zöldségfélék: sárgarépa, zöldborsó, kukorica, sütőtök, burgonya, szárazbab, sárgaborsó, lencse, szója, valamint alacsony zsírtartalmú tej-, és tejtermékek.

Kerülendő élelmiszerek:

cukorral, mézzel készült ételek és italok, dzsemek, cukorkák, csokoládék, sütemények. Cukrozott italok, alkoholok, aszalt gyümölcsök. Kerülendők a magas zsírtartalmú élelmiszerek is: zsíros tej és tejtermékek, zsíros húsrészek, felvágottak.

Vesebetegek diétája

A fehérjék lebontása során képződő bomlástermékek a vesén át választódnak ki. A fehérjebevitel csökkentésével kevesebb bomlástermék képződik, ezzel mintegy „tehermentesíthetjük” a vesét. Az étrendben a nagy fehérjetartalmú nyersanyagok, élelmiszerek mennyiségét csökkentjük. Nem elég a húsok, húskészítmények, tej, tejtermékek mennyiségének csökkentése. Ne feledjük, hogy a növényi eredetű termékek közt is vannak igen nagy fehérjetartalmúak, pl. szója, olajos magvak, száraz bab, lencse, sárgaborsó, száraztészták. Az étrend fehérjetartalmának csökkentésében segítenek a fehérjeszegény termékek. A hagyományos tésztafélék helyett használjunk durum tésztát. Liszt helyett sűrítsünk étkezési keményítővel.

Bármely betegséghez kapcsolódóan diétát tartunk, minden esetben beszéljük meg a kezelőorvossal, hiszen ő ismeri az egészségi állapotunkat, és javasolja a terápia mellé a dietetikai javaslatokat. Ha van mód, akkor nyugodtan keressünk fel diétás szakembert is, aki a személyre szabott diétánk apróbb részleteibe is beavat minket. 

Vissza a főoldalra

Egészséges ételek – terápiát segítő diéták

Amikor egészségesek vagyunk, azt mondja a köznyelv, a „vasszöget is megesszük”. Betegségünk során viszont a terápia markáns és meghatározott részét képezi a gyógymódot kiegészítő diéta. A diéta szót iskolás korban általában „fogyókúra” jelentésben ismerjük, a tájékozottabbak esetleg azt is tudják, hogy általánosabb értelemben „szabályozott étrend”- et jelent, melynek célja nem csupán a testsúly csökkentése, hanem az egészség visszanyerése vagy megőrzése (adott esetben akár a testsúly gyarapítása) is lehet.

Az elhízás anyagcserezavar – beszélgetés Tihor-Herczeg Kyrával

Tihor – Herczeg Kyra az American Academy of Anti-aging Medicine tagja, a FEDBOND® fogyókúrás termékcsaládot kifejlesztő és forgalmazó SCB Trade Kft. ügyvezetője. Már önmagában ez is elég lenne egy olyan beszélgetéshez, amely a fogyókúrával kapcsolatos. Azonban Tihor – Herczeg Kyra ennél sokkal mélyebb összefüggéseket világított meg számunkra. Úgy gondolja, nem a molett hölgyek sértegetése a megoldás, hanem az, hogy segítsenek nekik.

Pfannkuchen – A német palacsinta

Kétségkívül egy finom, de érdekes palacsintáról van szó. Vékony tésztájának köszönhetően töltelékkel palacsintaként tálalják, de Németországban – darabokra tépkedve – tészta helyett levesbe is szokták tenni.

Kutya – macska nyelvtanfolyam gazdiknak

Sokan hisszük, hogy értjük, mit is akar tőlük kedvencünk, de az igazság az, hogy a legtöbb esetben bizony tévedünk. És ez nem véletlen. Mi ugyanis a „kommunikációt” az emberi nyelvre és testbeszédre értjük. De bizony ez kutyául – macskául egészen máshogy fest. Nagyjából olyan a helyzet, mint amikor a külföldi nyaraláson kevéssé pallérozott hazánkfia igyekszik megmagyarázni a dolgot a piaci árusnak: hangosan mondom, hogy megértsd! És nem érti. Ahogy, mi gazdik se értjük mindig négylábú barátainkat.

A mozgás szükségessége – minden korban

Bármilyen, rendszeres jellegű, az életkornak és egészségi állapotnak megfelelő mozgás több életfontosságú szervünknek, és ez által az életünknek a minőségi záloga lehet.

Karácsonyi készítsd magad – hogy együtt legyen a család

Sokan azt gondolják, hogy egy karácsonyi dekoráció elkészítése meghaladja a képességeiket, és inkább a vásárlás felé mozdulnak. Pedig, ha egy kicsit szétnéznének a neten, egy csomó olyan ötletet láthatnak, amelyek kivétel nélkül látványosak és mégis könnyen elkészíthetőek. És ami talán még fontosabb, együtt csinálhatja az egész család. Ez pedig remek és szórakoztató alkalom az együttlétre. Majd egy hónap van karácsonyig, szóval még nem késő belevágnotok.

Stressz – avagy a test és lélek ellensége

A legtöbb magyar ember napjait a stressz tartja működésben. Mindenért képesek vagyunk stresszelni: munkahely, jobb teljesítmény, pénz, elvárások, bármi. Ezt az állapotot az úgynevezett stresszorok váltják ki és tartják fent, ez pedig megterheli a szervezetünket, rosszul hat a szellemi és mentális tűrőképességünkre, és kiválthatja a stressz alapú szorongás állapotát.