BlogÚj! Megnyitás

Életünk a színház

Vonzó, sármos, fáradhatatlan. Az elmúlt közel 4 évtizedben szinte semmit sem változott. Akár Szécsi Pál bőrébe bújva énekel időtlen slágereket, akár édes, szórakoztató zenés vígjátékban remekel, megdobogtatja a hölgyek szívét.

A lazának tűnő felszín alatt azonban felelősségteljes szív dobog. Igazgatóként, magánszínház alapítóként, rendezőként utazó színházával fáradhatatlanul rója a vidéki városokat, településeket. Célja, hogy elvigye a színház varázslatát olyanokhoz, akik nélküle talán sohasem élhetnék át azt az élményt. Nem csak önmagában és a társulatában hisz. Abban is rendíthetetlen, hogy a következő nemzedékből színházszerető közönséget faragjon. Gergely Róbertet sokan sláger énekesként azonosítják. Az elmúlt évtizedek azonban fényesen bizonyították, hogy nem lehet beskatulyázni. Robbanékonysága, hihetetlen energiája, eltökéltsége, céltudatossága kiemeli pályatársai közül. A Gergely Theáter nem csak a nevével azonos, a Gergely Theáter ő maga. Az előadásokra összeálló társulat pedig estéről-estére bizonyítja, hogy a színészet, a színház különös adomány az emberek számára. Egy hatalmas, közös játék.

A szülőknek köszönhetően otthonosan mozog a televízióban, rádióban. Az ember azt gondolná, hogy kézenfekvő lett volna a nyomdokaikba lépve a média pályafutás. Hogyan lett ebből színészet?

Nagyon büszke voltam gyerekként az én csodálatos anyukámra, aki a Magyar Televízió meghatározó személyisége volt. Édesapámnál is gyakran megfordultam a Magyar Rádióban, így valóban hatott rám ez a közeg. Munkájukat látva eredetileg fotóriporteri pályára készültem. Azonban az életem gyökeres fordulatot vett egy versmondó versenynek köszönhetően. Németh Pál irodalom tanárom készített fel. Neki köszönhetően Majakovszkij: Általános útmutató kezdő talpnyalóknak című versével leptem meg a zsűrit, amelynek Kerényi Imre is tagja volt, aki felfigyelt rám. Alapvetően neki köszönhető, hogy színészi pályára adtam a fejem. Nem volt könnyű a kezdés, feltétel volt az érettségi, amit nekem külön kellett megszereznem, hiszen akkor az eredeti tervnek megfelelően fényképésznek tanultam. Egy teljes nyarat tanulással töltöttem, számos engedélyt kellett beszereznünk, hogy külön letehessem az érettségit és megkezdhessem a főiskolai tanulmányokat. A szüleim mindenben segítettek és teljes mértékben támogattak ebben. Így az osztálytársaimtól eltérően én októbertől váltam csak hivatalosan is főiskolai hallgatóvá.

Gergely Róbert

Voltak meghatározó példaképek?

Igen. Huszti Péter, aki tanárom volt a Színház és Filmművészeti Főiskolán. Nagyon szerettem a tanár urat. Sok meghatározó élményem kötődik hozzá. Ilyen volt az a Hamlet előadás is a Madách Színházban, amelyikben főiskolásként szerepelhettem. Huszti tanár úr játszotta Hamletet. Amikor az ember főiskolásként, nagyon fiatalon bekerül ebbe a körbe, fel sem fogja igazán, hogy mekkora nagyságok közt éli a mindennapjait, tanulja a szakmát. Nekem megadatott, hogy többek között olyan fantasztikus emberektől tanulhattam, mint Hegedűs Géza író, Ungvári Tamás, Fischer Sándor, Nádasdy Kálmán. Zenei szempontból Fényes Szabolcs zeneszerzőt említeném. De fontos része az életemnek Végvári Ádám, a Neoton együttes frontembere, akivel baráti és munkakapcsolat fűz össze. Nádasdy Kálmán útravalója egész életemben elkísér. Azzal engedett bennünket a diploma átadásakor a pályára, hogy „Kicsiket álmodni mindenki tud, de nagyot érdemes”. Ezt a filozófiáját képviselem egész pályám során és adom tovább én is a fiataloknak.

Pécsett kezdte a pályát. Mit jelentettek a vidéki társulatnál eltöltött évek?

Hét csodás esztendőt tölthettem a Pécsi Nemzeti Színházban. Konter László rendező csábított Pécsre, amiért a mai napig hálás vagyok. Nógrádi Róbert igazgató vezette a színházat. Számomra azért volt rendkívüli ez az időszak, mert fiatal művészként egy olyan közegbe csöppenhettem, amely megalapozta az értékrendemet, a színházi szemléletmódomat. Pécs a mai napig nagyon fontos a számomra. Olyan rendezőkkel, művészekkel dolgozhattam együtt pályakezdőként, akiktől nagyon sokat tanultam. A pécsi közönség fantasztikus. A nézők ugyan olyan meghatározó részei egy-egy előadásnak, mint a színházi közeg. Rendkívül fontos egy társulat, egy művészeti közösség számára, hogy mennyire nyitott a közönség, mennyire fogadóképes a kulturális és művészi újításokra. A Pécsi Nemzeti Színháznak az is előnye, hogy a mai napig több tagozatú színházként működik. Ennek köszönhetően nagyszerű művészekkel dolgozhattunk együtt egy-egy előadás során. A színházi értékrendemet, a színházhoz való viszonyomat tehát alapjaiban határozta meg ez a 7 esztendő. Minden pályakezdőnek csak azt kívánhatom, hogy ilyen nagyszerű alapokkal induljon el, mint ami nekem ott megadatott. Valójában Pécs után nem találtam olyan művészi értelemben vett otthont, amelyben ennyire megtalálhattam volna a helyemet.

Gergely Róbert forrás Pécsi színház archívuma
Gergely Róbert forrás Pécsi színház archívuma

Gergely Róbert, a Pécsi Nemzeti Színház archívumából

Gergely Róbert forrás Pécsi színház archívuma
Gergely Róbert forrás Pécsi színház archívuma

Ez a pécsi etalon mennyiben befolyásolta azt, hogy saját színházat alapított, amely több, mint 10 éve sikeresen működik? Igazgatóként, művészeti vezetőként, rendezőként és színészként is meríteni tud a pécsi évekből?

Abszolút mértékben. Pályatársaktól, rendezőktől is nagyon sokat tanultam Pécsett. Természetesen Pécsről tovább lépve is elsajátítottam fontos tudásokat. Kerényi Imre és Huszti Péter osztályába jártam. A Főiskolán és a Pécsett töltött években színészként biztos alapokat kaptam. Olyan szilárd művészi értékrendet, amit azóta is megpróbálok érvényesíteni, tovább vinni. Nem csak az általam létrehozott előadásokban játszó művészek számára, hanem a közönség felé is közvetítve amennyire csak lehetséges. A színház számomra hivatás. Az életem meghatározója és kitöltője. Az általam alapított utazó színház vezetőjeként ugyan olyan színvonalú előadásokat kell kiállítanom, mint bármelyik kőszínháznak. Ugyan olyan fontos számomra a néző Budapesten, mint egy vidéki kisvárosban, vagy egy olyan településen, ahol a közelben sincs színház. Tehát az általam odavarázsolt előadás adja meg az ott élők számára a minden értelemben szórakoztató, ugyanakkor személyes kulturális élményt. Ezért az előadásaimban játszó színészeknek nem csak küldetésük, hanem komoly felelősségük is van, nem csak a magyarországi, hanem a határon túli magyar közösségeknek játszott előadások során. Én pedig mindent elkövetek annak érdekében, hogy az általam annak idején elsajátított szemléletmód érvényre jusson a munkánk során.

A zene hogyan vált az élete részévé?

Gyerekkoromban kaptam édesapámtól egy gitárt, így aztán klasszikus gitárt tanultam. A középiskolában énekeltem, gitároztam, és már koránt kiderült, hogy van affintiásom a zenéhez. A főiskolán ez a plusz nagyon jól jött. Zenéket írtam, együtteseket hoztunk létre, jól éreztük magunkat a bőrünkben. A zene azóta is meghatározó része az életemnek. Több mint 10 lemezem jelent meg és számos zenés darab van a hátam mögött. Talán valóban nem csinálom rosszul, hiszen 2 alkalommal is eMeRTon díjat kaptam, amire igazán büszke vagyok. A több évtizedes művészi pálya során végigkísér a zene. Talán egy kicsit be is skatulyáztak egy időben. De ez egyáltalán nem baj. Az ember hamar felismeri, hogy miben jó. A rendezők is gyorsan észreveszik ki, miben tehetséges. Egyáltalán nem baj, ha lehetőség van egy-egy területen igazán kibontakozni. Aztán persze felüdülés más típusú szerepkörre váltani. Egy színész minél sokoldalúbb, minél több területen mérettetik meg, annál izgalmasabb lesz. Természetesen nem csak a szerepek sokszínűsége a tét, hanem az életkorral óhatatlan váltások is könnyebbé válnak.

A skatulyából való kitörés egyik eklatáns példája az a siker sorozat, amit ma a Gergely Theáter jelent. Alapítóként, igazgatóként, rendezőként és színészként is részt vesz az előadások létrejöttében. Nem kis felelősség, hiszen magánszínházról beszélünk, amelyben valódi befektetés minden előadás. A színházat kizárólag a bevételeiből, a jegyek előadásából finanszírozzák, tehát csak a sikeres előadásokkal tartható fenn. Ez nem kis kihívás.

Valóban. Igazi váltás ez a feladat. Felelősséggel tartozom a művészek és a közönség felé is. Megvolt a maga helye a sármos szépfiú szerepkörnek, és megvan a helye az igazgatói felelősséget vállaló színész-rendezőnek is. A több évtizedes pályám során elsajátított szakmai tudás, az a vágy, hogy a saját értékrendem szerint dolgozhassam és építhessem a Gergely Theátert, kárpótol minden nehézségért, ami egy magán színház létrehozásával és üzemeltetésével jár. Nekünk, akik ezt a kihívást vállaltuk, életünk a SZÍNHÁZ.

Gergely Róbert - Meseplakát
Gergely Róbert - Nő a tét

Mik a Gergely Theáter idei színházi év újdonságai?

Tavasszal mutattuk be Rosario Galli: Nő a tét című darabját, amelyet ősztől több városban is láthat a közönség. Nagy örömünkre az ősbemutatót megtisztelte jelenlétével a szerző, aki Rómából utazott Budapestre, hogy megnézze az előadást. Rosario elismerő szavai szárnyakat adtak a szereplőknek.

Budapesten hol találkozhatnak a nézők a Gergely Theáter előadásaival?

A Kálvin térnél, a Premier KultCaféban több darabot is játszunk az év végéig. A Nő a tét című zenés vígjátékot több alkalommal is élvezheti a közönség. Számunkra fontosak a gyerekek is, ezért rájuk is gondoltunk. Andersen: A császár új ruhája című mesedarabjával várjuk a kicsiket. Nyár végén bemutattunk egy mesekoncertet, amelyben népszerű magyar és külföldi mesék leghíresebb dallamai csendülnek fel. Igazi családi program, hiszen a szülők, nagyszülők is kívülről fújják ezeket a varázslatos dalokat. Még egy különlegességgel szolgálunk a zene szerelmeseinek. Szécsi Pál születésének 75. évfordulóját ünnepeltük idén. Ennek apropóján jött létre az a nagyszabású koncert sorozat, amellyel nagyon sok városban lépett már fel a Gergely Theáter. Ebben nagyszerű művészek voltak a partnereim, például Malek Andrea, Vágó Bernadett, Kökény Attila, Pál Dénes. A feledhetetlen slágereket elevenítjük fel decemberben a Premier Kultcafé színpadán. Természetesen 2020-ra is készülünk. Most állítjuk össze a következő bemutató anyagát, de a darab címe maradjon még titok.

Gergely Róbert társulat

Miért tartja fontosnak a színház, hogy gyerekeknek szóló előadásokat is játsszon?

Gyerekeket bevezetni a színház világába igazi kihívás. Fontos, hogy megérintsük őket ezzel a varázslattal, hiszen ők a következő színházi nemzedék. Ha gyermekkorban megszeretik a színházba járást, akkor esély van rá, hogy felnőttként is nyitottak maradnak a színházművészet iránt.

A Gergely Theáter utazó színház, így elsősorban magyarországi turnéval járja a vidéki településeket, olyan helyekre is eljuttatva a színház varázsát, ahol másképpen nem juthatnak hozzá az ott élők. Azonban nem csak az itthoni közönség ismeri a színház repertoárját. Számos határon túli magyar közösség is átélheti az előadások adta élményeket. Nevezhetjük küldetésnek a színház munkáját. Miért fontosak ezek a találkozások?

Valóban számos kisebb és nagyobb településre, városba eljutunk. Mindenhova elvisszük az utazó színházunk előadásait, ahol kíváncsiak ránk. A határon túl élő magyar közönség számára tényleg minden előadásnak jelentősége van. Nem csupán a szórakoztatás, hanem a magyar szó, a figyelem is fontos számukra. A siker fontos része a darabválasztás. Vannak városok, ahol egy vígjáték arat sikert, és van, ahol egy musical dobogtatja meg a nézők szívét. Mi minden meghívásnak szívből örülünk határon innen és túl. Boldoggá teszi a darab szereplőit a visszajelzés, a taps. Számos helyre hívnak bennünket vissza új előadásokkal, és egyre több új városba jutunk el. Nekünk az életünk a színház.

A Gergely Theáter nem állandó társulattal dolgozik, hanem a produkciókra áll össze egy-egy művész csapat. Ez hogyan befolyásolja a munkát?

Ma már nem ritka, hogy adott produkcióra szerveződik a csapat. Nálunk is vannak olyan művészek, akiket több előadásban is láthatnak a nézők. A színháznak szabadságot jelent, hogy a kiválasztott darabhoz keresheti meg a művészeket és nem adott társulatból választ szereplőt. Talán már nem jelent kulisszatitkot, hogy a színészegyeztetés befolyásolja az előadások színre vitelét és az időpontokat. Azonban kellő előkészítéssel, szerepek kettőzésével ezt is meg tudjuk oldani. Az előadásaink szép szériát futnak. Több olyan darabot is játszunk, mely túl van a 75. előadáson. Ez egy utazó színház számára a legnagyobb elismerés.

Vissza a főoldalra