BlogÚj! Megnyitás

Meg kell ugrani a lécet

Közel állnak hozzá a gondolkodásra késztető, drámai mélységeket boncolgató főhősök. Ugyanakkor önfeledten lubickol, amikor megadatik számára egy-egy vígjátékba történő felkérés.

Szívbéli nevettetőként a humor eszközével ható karakter, ezért ugyanolyan fontos számára ez is, mint a drámai főhős megformálása. Otthonosan érzi magát a színész mesterség minden területén. A zene sem áll messze tőle, így nem csoda, ha a zenés darabok, musicalek rajongóinak szívét is megdobogtatja.

fotó: Kolovratnik Krisztián, képforrás: luxadam.hu

fotó: Kolovratnik Krisztián, képforrás: luxadam.hu

Lux Ádám sokoldalúságát mutatja, hogy a szinkron stúdiók is szívesen foglalkoztatják. Számos világsztárnak kölcsönözte már a hangját, élvezetessé téve a film, vagy éppen a sorozat szereplőjének karakterét.

Színészi játékát nem csak a közönség kedveli. A Jászai Mari-díj és a Magyarország Érdemes Művésze elismerés mellett, gyakran szereplője filmeknek, amelyek egyre több nemzetközi filmfesztiválon nyernek díjat. Olyan alkotások ezek, amelyek emberi dilemmákra, az élet nagy kérdéseire hívják fel a figyelmet.

Az irodalom és a színház szeretetét gyerekkorából hozta. Nem csak a családi háttér hatott rá, hiszen operarajongó édesanyja és író, műfordító édesapja egészen korán megszerettette vele a színház művészetét. A Családi kör gyermekszereplőjeként maga is belekóstolt a televíziózás világába, amelyet egészen fiatalon, 14 éves korában az ismertté vált Szkéné Színpad követett. Tinédzserként és később is sok-sok ikonikus színházi előadást nézett meg. A magyar színjátszás számos színész óriásának játékát figyelhette. A színészet iránti vágy lépésről-lépésre erősödött meg benne, ezért választotta a színész mesterséget hivatásul. A Színművészeti Főiskolán kiváló szakemberektől, jeles művészektől tanulhatott. Ezek az évek meghatározóak lettek számára. A szakma tisztelete mellett, az elhivatottságot, a precizitást, az alaposság fontosságát is egész életére magával vitte. 

- Bár a pandémiát még nem hagyhattuk teljesen magunk mögött, mégis egyre több színház nyitja meg újra a kapuit a nézők előtt. Ennek megfelelően a több hónapos szünet után, az elmaradt előadások pótlására és új bemutatókra fókuszál a színházi világ. Milyen elfoglaltságot jelent ez most?

- Valóban nagyon felpörögtek az események. 10 darab felújító próbái és az előadások mellett, új darabok bemutatójára is készülök. Ami azt jelenti, hogy meglehetősen nagy terhelésnek vagyunk kitéve. A jelentős szünet után már nagyon vártuk, hogy újra színpadra állhassunk, ezért ez a pörgés tulajdonképpen kellemes teher, de azért komoly kihívás ennyi előadással egyszerre elindulni.

Újszínház, Herczeg Ferenc: Kék róka, fotó: Boda Gábor

Újszínház, Herczeg Ferenc: Kék róka, fotó: Boda Gábor

- Ádám nagyon korán választotta a szabadúszó létet. Ma már nem számít ritkaságnak, hogy egy-egy darabra, projektre állnak össze művészek. A ’90-es évek közepén azonban még elég bátor vállalkozásnak számított fix társulat nélküli színésznek lenni. Mi volt a kiváltó ok?

- Azzal együtt, hogy szeretem a társulati formát, valóban régóta dolgozom szabadúszó színészként. Ez szabadságot és szélesebb mozgásteret ad. Megengedi, hogy a legkülönbözőbb társulatok vendégeként, műfaji értelemben és szerepkör tekintetében is elköteleződhessek egy felkérésre. Ennek köszönhetően egyszerre több színházban játszom, ugyanakkor a filmes és szinkron szerepekre is igent tudok mondani. Nem ritka az sem, hogy bár nem vagyok az adott társulat tagja, mégis, a több évadon keresztül futó daraboknak hála, hosszabb ideig lehetek részese egy adott színház munkájának. Eközben örömömre barátságok, szakmai kötelékek is kialakulnak. A szabadúszásnak egyébként az a jellemzője megvan, hogy a játék minősége kelti a színész iránti igényt. Igaz, szakmai értelemben abban eltér a fix társulatban hosszabb ideig játszók lehetőségeihez képest, hogy így nem lehet igazán egy jól követhető, szerepek által egymásra épülő pályaívet létrehozni. Viszont sokkal több műfajban mutatkozhat meg a szabadúszó színész, hiszen nem egyetlen színház adott évadának repertoárja határozza meg számára az elérhető szerepeket. Hanem több színház, különböző társulatának előadásaiban mérettetheti meg a szakmai kvalitásait. Az én esetemben ehhez társulnak a filmek és a szinkron szerepek. Ez így együtt, valóban egy gazdag színészi pálya lehetőségét adja meg számomra.

József Attila Színház, Márai Sándor: A gyertyák csonkig égnek, fotó: Kállay Tóth Anett

József Attila Színház, Márai Sándor: A gyertyák csonkig égnek, fotó: Kállay Tóth Anett

- Mely szerepek állnak nagyon közel Önhöz?

- Nem elsősorban a szerep nagysága a meghatározó. Az abszolút főszerep is csak akkor izgalmas, ha az író a karaktert és a cselekményt jól fűzi össze. Lehetőséget kínálva a színésznek, hogy a darab folyamán az általa megformált szereplő valamilyen személyes fejlődésen menjen keresztül, amit át tud adni, meg tud mutatni a nézőnek. Ezért én műfajtól kicsit függetlenül, az ilyen feladatokat szeretem. Közel állnak hozzám a mélylélektani szerepek. Ilyen például Márai Sándor: A gyertyák csonkig égnek előadása Csiszár Imre rendezésében, amit most a József Attila Színházban játszom. Ugyanakkor nagyon szeretem az Újszínházban, Herczeg Ferenc: Kék róka című előadását, amit szintén Csiszár Imre rendezett. Szívemhez nőtt Kocsis István: „A megszámláltatott fák” darabja is. Jelenleg több bemutatóra is készülök. Zajlanak a próbái Pozsgai Zsolt történelmi tényeken alapuló izgalmas új művének, ami a költő hadvezér Zrínyiről szól. Az író-rendező a címszerepet osztotta rám. Az előadás teljes mélységében mutatja meg az emberi sorsok, kapcsolatok alakulását a történelem színpadán. A gödöllői Grassalkovich Kastély színház termében kerül bemutatásra augusztusban egy másik, Pozsgai Zsolt által írt mű. Ebben Kempelen Farkast alakítom. A könnyedebb műfaj kedvelői is láthatnak színpadon Tersánszky Józsi Jenő: A kegyelmesasszony portréja című előadásának köszönhetően. Továbbra is látható emellett a Hangemberek, amit Kautzky Armand rendezett. A szinkron munka különös és izgalmas világát tárja fel a nézők előtt. A zenés darabok is kedvesek a számomra. Ezért örömmel játszom remek partnerekkel a több éve sikerrel futó Gyöngyhajú lányban és a nagyszabású, Nikola Tesla- A végtelen Energia című musicalben, a RAM Colosseum színpadán.

RAM Colosseum, Sebestyén Áron – Müller Péter Sziámi – Egressy Zoltán: Tesla, a végtelen energia  képforrás: tbgprod.hu

RAM Colosseum, Sebestyén Áron – Müller Péter Sziámi – Egressy Zoltán: Tesla, a végtelen energia, képforrás: tbgprod.hu

- Több olyan alkotás is elhangzott, ami Pozsgai Zsolt nevéhez kötődik. Jó néhány éve tart a szoros alkotói kapcsolat. Nem csak színpadi művekben, hanem számos filmben is rendszeresen tagja a csapatnak. Hogy kezdődött ez az együttműködés?

- Tényleg nagyon régen kezdődtek a közös munkák. A Kisváros című, népszerű televíziós sorozatot 8 éven át forgattuk, aminek Zsolt több éven át írója volt. A sorozatban Zolnay főhadnagyot, az egyik főszerepet játszottam, ennek köszönhetően nagyon sok részben dolgoztunk együtt. A munka során barátkoztunk össze. Később pedig gyakran hívott meg a darabjai és filmjei egy-egy szerepére. Emlékezetes a Fekete méz és a Szeretlek, Faust, vagy Pécsváradon a várban Garvay Andor: Farkasasszony, és Kodolányi János színműve, a Földindulás. Szeretem a közös munkát, ami a mai napig tart. Zsolt nagyon termékeny, rendkívül jó író, aki nem csak a karakterek és a történet megírásában, hanem színészközpontú rendezőként az előadások, filmek kidolgozásában is remekel. A szakmai munkájának sikerét az is mutatja, hogy néhány nappal ezelőtt a Megszállottak című filmünk a 27. nemzetközi filmfesztiváldíját kapta. 2018-ban készült, a sikere pedig, a díj-eső különösen kedves a számunkra. Nemrégiben forgattuk Pozsgai Zsolttal a Nádasdladányi kastélyban, az egyik aradi vértanú, Török Ignác utolsó napjait bemutató Magyar Golgota című mozit.

Pozsgai Zsolt: Megszállottak

Pozsgai Zsolt: Megszállottak

- Mi a hitvallása a színészi munkával kapcsolatban?

- Úgy kell játszani, mint ha az aznap esti néző életében először ülne be egy előadást megnézni. Ezért minden színpadi jelenlétre azzal a tisztelettel, és maximális odaadással készülök, hogy a közönség a tőlem telhető legjobbat kapja. Hiszen a tét az, hogy aki ott ül, megszeresse a színházat. Az élményt, amin ez a kérdés eldől benne, tőlünk, színészektől kapja. Ezért azt vallom, hogy valódi felelősséggel tartozunk. Ugyanez igaz a filmre is. Én a műfajtól függetlenül komolyan veszek minden szerepet. Nekem fontos, hogy a forgatásra is felkészülten, szereptudással, megfelelő mentális és szerepre kész érzelmi állapotban érkezzem. Minden tekintetben készen álljak a feladatra.

- Kortalan, ezért nem csak műfaji értelemben, hanem szerepkörben is elég nagy ívet ölelhet fel. A szerepkörváltás, hogy jelenik meg ebben?

- Jellemzően az érettebb férfi szerepek hamar megtaláltak és megtalálnak. Így gyakran a maszkmesterek segítségével érjük el, hogy a szereplő korának megfelelő kinézetet, külalakot létrehozzuk. Egyébként a korommal teljesen békében vagyok. Ugyanolyan szívesen játszom el egy jó apa figurát, mint egy szerelmes férfit, vagy egy kiemelkedő történelmi személyiséget. Függetlenül attól, hogy a szerepben milyen korosztályt képviselek.

Újszínház, Albert Péter: Hangemberek – amit nem tudunk a szinkronizálásról

- Pályafutásában jelentős szerepet játszik a szinkron. Mi minden tanulható meg ebben a munkában? El lehet lesni a fortélyokat a külföldi sztároktól?

- Mindenképpen. Nagyon szeretem ezt a munkát. Egyébként a szinkronnal sokat lehet hozzátenni egy filmhez. Az is igaz, hogy közben a szakma fortélyait is el lehet lesni. Szinkronizálni egyébként egyáltalán nem könnyű. Nem csak azért, mert percek alatt kell abba az érzelmi állapotba kerülni, amit a szerep éppen megkíván. Hanem azért is, mert a hanggal, az intonációval nagyon sokoldalúan kell tudni bánni. A szöveget sem ismerjük ma már előre. Maximum egy próbával futunk neki a felvételnek. Arról nem is beszélve, hogy általában a jelenet többi szereplője nincs is jelen a szinkronizálás során. Ennek ellenére olyan lelki, érzelmi állapotba kell tudni kerülni pillanatok alatt, ami hitelessé teszi az adott szituációt. Tehát nagyon fejleszti a promt reagálási képességet, ami a színpadi és a filmes munkák során is nagyon hasznos.

- Mennyi idő kell ahhoz, hogy az adott napon az előadásra felkészült állapotba kerüljön?

- Néhány órával a kezdés előtt már csak az aznapi szereppel foglalkozom, viszont egy-egy darab szövegét már napokkal az aktuális nap előtt átveszem. De nem csak a felkészülés telik időbe. Egy nehezebb, felkavaró előadás, például a Márai mű után, hosszú órákig tart, amíg lecseng bennem a szerep hatása.

stábfotó, fotó: Eőry Szabó Zsolt, képforrás Lux Ádám

stábfotó, fotó: Eőry Szabó Zsolt, képforrás Lux Ádám

- A színházi szerepek több hetes próba folyamattal születnek meg, aztán előadások sora következik. A filmek esetében viszont nem csak a felkészülési idő sokkal rövidebb, hanem gyakran a jelenetek sem kronológiai sorrendben kerülnek felvételre. Azzal együtt, hogy a több napos, akár több hetes forgatási idő során, többször és részleteiben kell visszalépni a szerepbe. Ez is egyfajta képességet feltételez?

- Mindenképpen. Annál is inkább, mert valóban kihívást jelent, hogy a jelenetek sorrendje gyakran teljesen eltér a történet, az esemény struktúrájától. Ennek köszönhetően bizonyos lelki állapot létrehozása, a szerep lelki fejlődése előbb kell, hogy létrejöjjön, mint azt az adott helyzet indokolná. Ennek érdekében fejben előre fel kell építeni a karaktert, a szerepet egy teljes mozifilm esetén. Így születhet meg a lelkünkben az a kép, az az állapot, ami hitelessé teszi az éppen aktuális pillanatot. Úgy, hogy a néző semmit se érzékeljen ebből. Ő csak a teljes ívet lássa, amiben jelenetről-jelenetre épül fel a film. Az pedig már csak „hab a tortán”, hogy egy jelenetet adott esetben technikai, vagy más külső okból, többször fel kell venni. Ugyanazt a színészi állapotot létrehozni a társakkal egymás után, egyáltalán nem sikerül mindig egyformán.

- A gyerekei a nyomdokaiba lépnek?

- Benjámin fiam egyáltalán nem vonzódik a színész szakmához. Teljesen más pályán képzeli el az életét. A történelem és a társadalomtudományok vonzzák. Hanna lányom sem a színészetet választja, viszont a leendő szakmája közel áll a művészethez. A nagyapja nyomdokaiba lépve, ő is műfordítónak készül. Már nyert nagy műfordító versenyt, hamarosan pedig master képzésen pallérozza a tudását. Viszont a színházat mindketten nagyon szeretik. Szinkronrendező feleségemmel együtt boldogan járnak előadásokat nézni.

Csaba Beatrix

Vissza a főoldalra

Meg kell ugrani a lécet

Közel állnak hozzá a gondolkodásra késztető, drámai mélységeket boncolgató főhősök. Ugyanakkor önfeledten lubickol, amikor megadatik számára egy-egy vígjátékba történő felkérés. Szívbéli nevettetőként a humor eszközével ható karakter, ezért ugyanolyan fontos számára ez is, mint a drámai főhős megformálása. Otthonosan érzi magát a színész mesterség minden területén. A zene sem áll messze tőle, így nem csoda, ha a zenés darabok, musicalek rajongóinak szívét is megdobogtatja.

A csillagokban meg volt írva, hogy én színész leszek - interjú Kökényessy Ágival

Az eljövő idő sosem ugyan olyan, mint a mögöttünk lévő évek hosszú sora. A világ folyamatosan változik. Korok és divatok váltják egymást. Változnak a szokások, a gondolkodási minták, a környezet és a klíma is forradalmat hirdet. Az emberiségnek meg kell tanulnia, hogy vagy együtt él a változással, vagy rajtaveszthet. A megújulási képesség, talán az egyik legfontosabb a körülményekhez való alkalmazkodás mellett. Mert nem feltétlenül a legbátrabbak, vagy a legerősebbek maradnak meg...

Hogyan menthetsz meg egy életet?

A vágy sokféle okból önthet el bennünket. Lehet saját gyerekkori élmény. Aki kutyás családban nő fel, annak természetesebb, hogy felnőtt korában is van kutyája, ha megteheti. Motiváció lehet, ha a családban a gyerek szeretne kutyát. Van, aki egyedül él, és a kis állattal osztja meg az életét. A kutyáról/cicáról/kisállatról való gondoskodás teljesíti ki a mindennapjait. Olyan is van, amikor nem tervezzük a kutyás létet. Váratlanul látunk meg egy állatot, akibe egy pillanat műve beleszeretni.

Valóban erősíteni kell az immunrendszerünket?

Immunrendszerünk tartja meg szervezetünk integritását azzal, hogy felismeri és elkülöníti a sajátot az idegen szervezettől. Védelmet nyújt külső betolakodók vírusok, baktériumok, gombák, paraziták által okozott fertőzésekkel szemben. Ide tartozik a sérüléseket követő helyreállító mechanizmusok és az elfajult sejtek kiiktatása, a tumor elleni védekezés is. Mindezt a nap 24 órájában, folyamatos készenléti üzemmódban észrevétlenül teszi immunrendszerünk.

Navigare necesse est - avagy - hajózni kell

A vitorlázás szerelmesei valószínűleg egyetértenek abban, hogy lehet élni hajó nélkül, de nem érdemes. Ez a nézőpont éppen úgy érvényes a kedvtelésből hajózókra, mint a versenyzőkre. Az első dokumentált vitorlásversenyt II. Károly angol királyhoz kötik, aki 1661-ben hívta ki a yorki herceget egy versenyre, amit őfelsége meg is nyert.

Kutyám, kutyám, mond meg nékem…

A tavalyi év egyik érdekessége volt, hogy napvilágot látott egy olyan kutatás, amelyben meghatározták, melyik a világ 10 legokosabb kutyafajtája. Nos, bizonnyal van létjogosultsága egy ilyen kutatásnak – bár magam nem látom az értelmét -, de a teljes tudományos korrektségében már erősen kételkedem.

„Szívügyeink” – avagy hogyan őrizzük meg szívünk egészségét?

A magyar nyelv használata során nagyon sok szép kifejezés utal arra, ami az egészségünk egyik legfontosabb része, a testünk motorja. „Szívesen látlak”, „megszakad a szívem” – mondja a magyar. „Kincseskamra az emberi szív, de aki egyszer kiüríti, tönkrejut.” – fogalmaz Balzac. Télen az alacsony hőmérséklet, a szívproblémákkal küzdő páciensek számára különösen veszélyes, ugyanis a beteg szív számára a hideghez való alkalmazkodás nagyfokú megterhelést jelent.