BlogÚj! Megnyitás

Navigare necesse est - avagy - hajózni kell

A vitorlázás szerelmesei valószínűleg egyetértenek abban, hogy lehet élni hajó nélkül, de nem érdemes. Ez a nézőpont éppen úgy érvényes a kedvtelésből hajózókra, mint a versenyzőkre.

A vitorlázás szerelmesei valószínűleg egyetértenek abban, hogy lehet élni hajó nélkül, de nem érdemes. Ez a nézőpont éppen úgy érvényes a kedvtelésből hajózókra, mint a versenyzőkre. Az első dokumentált vitorlásversenyt II. Károly angol királyhoz kötik, aki 1661-ben hívta ki a yorki herceget egy versenyre, amit őfelsége meg is nyert.

forrás: Molnár Ferenc

forrás: Molnár Ferenc

A vitorlázás, mint sport, a 19. század végén vált népszerűvé. Olyannyira, hogy később olimpiai sportággá nőtte ki magát. A világ egyre több országában alapítottak vitorlás klubokat. Természetesen Magyarország sem maradt le a versenyben. Így a Balatonon is megjelentek a sport célra használt vitorlások. Az első versenyre 1882-ben került sor, a Balatoni Vitorlázó Egylet rendezésében. Hamarosan a balatonfüredi klubház lett a vitorlázás fő központja, így talán nem véletlen, hogy a mai napig Balatonfüredről startol el a Kékszalag tókerülő verseny, és a célba érkezés is itt történik. Számos sport klub áll a vitorlázás szerelmeseinek rendelkezésére és hazai, valamint külföldi versenyek sokaságán mérhetik össze ügyességüket a profi sportolók és az amatőrök.

Molnár Ferenc élete is összefonódott a vitorlázással. Bár alapvetően kedvtelésből hódol ennek a szenvedélynek. Azonban a versenyek is megdobogtatják a szívét. Rendszeres résztvevője a világ 4 legnagyobb tókerülő versenye közé számító Kékszalagnak, amelyen az utóbbi időben már több, mint 600 vitorlás rajtol el, hogy megszerezze saját kategóriájában a trófeát. 

forrás: Molnár Ferenc

forrás: Molnár Ferenc

- A vitorlázás szerelem és életforma. A versenyzés pedig részévé vált az évek során ennek a szenvedélynek. Miért érdemes nekiindulni egy megmérettetésnek?

- A Túravitorlás Sportklubnak 30 éve vagyok tagja. Amikor versenyen indulok, a TVSK színeit képviselem. A versenyzés így lételemem, amit nagyon élvezek. Ugyanakkor nem a mindenáron győzni akarás hajt amikor vízre szállok, hanem imádom a hangulatát. Persze én is örülök a sikernek, tavaly értem el az eddigi legnagyobb eredményt, aranyérmet szereztem jolle osztályban. Mindig állandó csapattal indulok. A fiammal, Domonkossal, és a több mint 30 éve jó barátommal, versenytársammal Rolival, hárman alkotunk stabil egységet. 

forrás: Molnár Ferenc

forrás: Molnár Ferenc

A Kékszalag versenyeknek már a rajtja is lenyűgöző, ahogy a többszáz hajó egyszerre indul neki a távnak. A leggyorsabb hajók a profi versenyzőkkel már az indulás napján, a délutáni órákban célba érnek. A jolléval én a klasszikus vitorláshajó osztályt képviselem, ami nem tartozik a legmodernebb, szuper gyors high tech hajók közé. Ennek köszönhetően mi másnap szoktunk befutni, így lehetőségünk van az éjszaka fényeit csodálni, a napfelkelte semmihez sem hasonlító élményét és a szikrázó napfényt is élvezni a verseny során. Elmondhatom, hogy a vitorlázás örömét és a versenyzés izgalmát összekapcsolva, felejthetetlen napokat élünk át minden alkalommal.

- A sport mellett a családi, baráti élmény vitorlázás sem hiányozhat. Mit ad hozzá az élethez a vitorlázás?

- Szabadságot. Amikor hajóra szállunk és elhagyjuk a partot, bizonyos értelemben megszűnik a külvilág. Időnként még a mindennapi feladatokat is sikerül kizárni a gondolataimból. A vitorlázás olyan pihenés és feltöltődés, amit kevés dologgal tudnék helyettesíteni. A víz, a levegő, a természet varázsa, a velem együtt hajózok társasága igazi kikapcsolódás. Még akkor is, ha a figyelem egy percre sem lankadhat. Hiszen felelős vagyok azért, mi történik az út során. Nem csak versenyen, hanem magán túra során is engem terhel a felelősség mindenért, ami a hajóval, illetve a hajón történik. Ezért nem csak a figyelem összpontosítására van szükség, hanem kemény kézzel kell irányítani a hajón lévők minden tevékenységét. A technika fejlődésének köszönhetően nagyon sok segítséget kapunk. GPS, nyomkövető, sebességmérő formájában. Információ, időjárási tényező szempontjából is. Ennek köszönhetően már ritkán fordul elő, hogy egy vihar meglepetésszerűen csaphat le ránk. Az viszont tény, hogy a versenyt nem fújják le viharos időben sem, tehát fel kell készülni minden eshetőségre. Ilyenkor a technikai tudás, a gyakorlat nagyon sokat számít amellett, hogy a lélekjelenlétnek is meg kell maradnia. El kell érni, hogy a hajó ne dőlhessen fel.

forrás: Molnár Ferenc

forrás: Molnár Ferenc

- Hogy indult el a hajós élet?

- Egy általános iskolai barátságnak köszönhetően. A barátom meghívott a családja vitorlására, ahol nagyszerűen éreztem magam. Ez az élmény mély nyomot hagyott bennem. Később egy örökségnek köszönhetően nyílt lehetőségem arra, hogy beteljesedjen a vágyam és megvegyem az első hajómat, ami az Álom nevet viselte. Ez a név elkísért az évtizedek során, így a mai hajómat is Álomnak hívják. Ez egy 30-as jolle, ami a legnagyobb nem tőkesúlyos hajó. Ez ezért fontos, mert meg kellett tanulni úgy vitorlázni, hogy a hajó ne boruljon fel a tőkesúly híján.

- Mi alapján érdemes hajót választani annak, aki saját vitorlásra vágyik?

- A jelenlegi trend a tengeri hajók felé alakul, amik akár 2-3 kajüttel rendelkeznek, és a konyhának, fürdőnek köszönhetően a komfort fokozatuk is magasabb. A klasszikus hajók sokkal puritánabbak, azonban jelentős különbség a merülésben van. Tulajdonképpen úgy úsznak a vízen, hogy a kezünket akár belemeríthetjük a vízbe. A tengeri vitorlásoknál erre esély sincs, hiszen sokkal magasabbak és testesebbek. Ezért 1,8-2 méteres vízmélységre is szükség van a haladáshoz, míg mi a jolléval akár 30 cm-es, part menti vízben sem akadunk el.

forrás: Molnár Ferenc

forrás: Molnár Ferenc

- Aki vízre száll, mi az az élmény, ami elsőre szíven találja az embert?

- A természet közelsége. A természet ereje és annak a szolgálatunkba állítása, ahogy vitorlába fogjuk a szelet. Az intelligencia megmutatkozása, ahogy az ember fejlődik a természettel, az elemekkel való együttműködés során. A vitorlázás közben 25-30 dologra is figyelni kell egyszerre a kormányosnak. Ha bármi változás történik ezekben, azonnal reagálni kell. Döntést hozni arra vonatkozóan, mi a teendő a hajó biztonsága és a haladás érdekében. Ez a gyors, sok szempontú, komplex figyelem és reagálási képesség pedig az egyéni személyiségfejlődésben és az élet minden területén hasznos. A vitorlázás alapvetően közösségi tevékenység. Közös felelősségvállalás, ahol minden résztvevőnek megvan a maga feladata. Amiben, ha hibázik, az a többiekre is hatással van. Ezért nagyon oda kell figyelnünk egymásra. Össze kell tartani a teljes út során még akkor is, ha például egy verseny, vagy egy kiélezett időjárási helyzet hevében, keményebben szólunk is egymáshoz. Mindez azt szolgálja, hogy balesetmentesen, épségben érjünk célba. Ezzel együtt, a vitorlázásba gyorsan bele lehet szerelmesedni és a legtöbb esetben egy életen át tartó szenvedély marad.

forrás: Molnár Ferenc

forrás: Molnár Ferenc

- Ferenc elfoglalt üzletember, egy komoly cég irányítója. Mennyi idő telik a vitorlázásra?

- Amikor csak tehetem, vízre szállok. Emellett minden évben úgynevezett alkotói szabadságra megyek, amikor 6-8 hétig a Balatonon vagyok. Bár a munkát ekkor sem tehetem teljesen félre, de sokkal kevesebb időt töltök a feladataimmal, ami lehetővé teszi azt is, hogy amennyit csak lehet, élvezzem a vitorlázás örömeit. Ezekben az órákban igyekszem elszakadni a telefon és az internet világától, és a kikapcsolódásnak, a feltöltődésnek adom át magam amennyire csak lehetséges. A parttól néhány kilométerre, bent a tó közepén csobbanni a Balatonban elképesztő élmény. Ott olyan tiszta a víz, hogy akár inni lehetne belőle. Nem csak a családdal, hanem barátokkal közösen is gyakran útra kelünk. Nem ritka, hogy több hajóval, flottában látogatunk el például Csopakról Tihanyba, ahol élvezzük a gasztronómia és a baráti közösség lélekmelengető pillanatait. Több napos balatoni túrák során minden nap másik kikötőben aludni, megismerni a települések kincseit, bárkinek felejthetetlen ajándék. Csak ajánlani tudom mindenkinek, hogy próbálják ki a vitorlázást és éljék át az ehhez kapcsolódó nagyszerű élményeket, a Balaton varázslatos hangulatát a szívükbe fogadva.

forrás: Molnár Ferenc

forrás: Molnár Ferenc

- Meg lehet fogalmazni, mit jelent balatoni hajósnak lenni?

- Fegyelmet, figyelmet, elkötelezettséget, felelősségvállalást önmagunkért, a többiekért és magáért a természetért, a Balatonért is. A Balaton közös kincs, ahogy az a vitorlás közösség is fontos, ami részt vállal a megőrzésében. Olyan összetartozásról beszélünk, ami nem csupán a közös tevékenység, a sport, a vitorlás, mint eszköz által jön létre. Hanem annak a gondolkodásmódnak, szemléletnek köszönhetően, ami a vitorlázáshoz egyszerűen elengedhetetlen. Ami tartalmazza azt a hozzáállást is, hogy a vitorláson lévők nem csak elfogadják, de magukévá is teszik a tevékenység által megkövetelt szigorú szabályokat. Hiszen ez a biztonságos partot érés záloga is. Mindez nagyon összekovácsolja a vitorlás embereket. Ezért ismeretlenül is segítünk egymásnak, egymáson. Egy vitorlázóra minden helyzetben biztosan számítani lehet. Amikor pedig éjszaka vagyunk kint vitorlással a vízen, a parti fényeket csodáljuk és felnézünk a sötét égbolton fénylő csillagokra, az egy teljesen más dimenzióba röpít. A sötét vízen tükröződő holdsugár, az általa keltett „ezüst híd” látványa, a természet, a csend, a víz selymes csobogása a hajó körül elmondhatatlan, testet-lelket megtöltő szépség. Meglátni, amit a körülöttünk lévő világ rejt, és amit a Földet körülölelő Univerzum mutat meg önmagából, kivételes pillanat. Ezek az élmények az élet teljességével érintik meg az embert.

Csaba Beatrix

Vissza a főoldalra

Navigare necesse est - avagy - hajózni kell

A vitorlázás szerelmesei valószínűleg egyetértenek abban, hogy lehet élni hajó nélkül, de nem érdemes. Ez a nézőpont éppen úgy érvényes a kedvtelésből hajózókra, mint a versenyzőkre. Az első dokumentált vitorlásversenyt II. Károly angol királyhoz kötik, aki 1661-ben hívta ki a yorki herceget egy versenyre, amit őfelsége meg is nyert.

Gasztronómia - kultúra - élmény

Tiszaújváros két idegenforgalmi szempontból is vonzó gasztronómiai fesztivált rendez augusztusban, illetve szeptemberben, melyek színes kulturális-, családi-, és gyermek- programjaival, neves előadóművészek fellépéseivel, főzőversenyével méltán nyerték el a közönség tetszését, és lettek a város két legkedveltebb szabadtéri rendezvényei, melyek az idők folyamán hírnevet szerzett Tiszaújvárosnak.

J. R. Matthew - Herceg fekete lovon XXIII. rész

- Valamit mégis tennünk kéne – morogta Simons. - Várjunk csak, azt hiszem, van egy ötletem – pattant fel Josh. A minap került a kezembe egy script (forgatókönyv), amiben a főszereplő nővére megpróbálta elcsábítani a húga pasiját. - Pfúj, ez undorító – fakadt ki Susan. - Hogy jön ez ide Josh? – húzta fel a szemöldökét Simons. - Csak úgy Gordon, hogy kölcsönvesszük a storyt. - Még mit nem! Csak nem gondolod, hogy én ezzel a majommal?! Még a húgocskám kedvéért sem!

J. R. Matthew - Herceg fekete lovon XVI. rész

- Miért ne? – vont vállat a férfi. Franknek nem kell elszámolnia a pezsgővel! – mondta, és Tess kezébe adta a poharat. A poharak csilingelve összekoccantak, és ők egymásra mosolyogva kiitták az italt. A kocsi lágyan fékezett a ZaZa bejárata előtt. Frank kipattant, és kinyitotta előttük az ajtót. Ramon belekarolt a lányba, a portás szélesre tárta előttük az ajtót, és a férfi bevezette Tesst a hotelbe. A hall fényűző pompája káprázatosan csillogott a hatalmas kristálycsillárok fényében. Ramon azonban nem lassított, és tökéletes helyismerettel kalauzolta át Tess az elegáns, diszkrét luxust sugárzó, teljesen üres étterembe. Tess csodálkozva nézett körül. Ennyire éreztetné hatását a válság?- gondolta magában. Nem hitte volna, hogy valaha üres éttermet lát egy luxus hotelben, pláne nem a Zaza-ban. A zenekar ezzel mit sem törődve halk swinget játszott, ami nagyon jól illett a hely hangulatához. Ramon megállt a csinos ültető hostess pultjánál és a lányra mosolygott.

J. R. Matthew - Herceg fekete lovon XIX. rész

Tess a fejét rázta. Apja kifújta a füstöt, és türelmetlen mozdulatot tett kezével. Tess akaratlanul is beleszagolt a füstbe, és hangosan köhögni kezdett. - Mindjárt hozatok neked vizet – mondta, és a telefon felé nyúlt. - Hagyd csak apa, kérte Tess. Nem kell víz, az állapotom miatt van.

Advent - Eljövetel

Így november elején még csak motoszkál bennünk, hogy már nem sok idő van hátra karácsonyig. Viszont az advent már általában november végén elkezdődik. Talán sokaknak az advent (ádvent), nem jelent mást, mint a vásárlások kezdetét. Ám ez nem volt mindig így, és ezt mutatja az a többféle szokás is, amit az európai népek – így mi magyarok is - az adventhez társítottak. Talán kezdjük azzal, mit is jelent az advent szó valójában? Nos, egyszerűen csak annyit, hogy eljövetel vagy érkezés. Ami egyértelműen utal Jézus Krisztus közelgő születésére és földre jövetelére.

J. R. Matthew - Herceg fekete lovon XV. rész

Tess unottan vállat vont, és egy narancslevet töltött magának a bárkocsiról. - Ismered Mirjamot nem? Apja vigyorogva bólintott. - Naná! Húsz éve a legjobb munkaerőm! Éppen azért tettelek hozzá. - Kösz apa, remek ötlet volt! – fanyalgott a lány. - Na, jó, Mirjam nem vigyorog folyton, mert a főnök lánya vagy, de minden a kisujjában van, amit a biztosítási szakma pénzügyeiről és könyveléséről tudni kell. Ha jól tudom, azért vagy ott, hogy ezt megtanuld. A bájcsevelyt meg gondolom, elintézed kávézás közben a többi lánnyal! - Te mondtad - mosolygott Tess apjára.