BlogÚj! Megnyitás

Véletlenül lettem színész - interjú Wunderlich Józseffel

Színészként többnyire hősöket játszik. Jól áll neki a hősszerelmes típus is. Egyszerre van jelen benne a kisfiús báj, és a szenvedéllyel bármit elsöprő férfi. Ezért olyan hiteles Biron a Lóvátett lovagokban, és félelmetesen szenvedélyes Baal -ként.

  • Főoldal
  • Interjú
  • Véletlenül lettem színész - interjú Wunderlich Józseffel

Véletlenül lettem színész, vagy a Sors akarta így…

Színészként többnyire hősöket játszik. Jól áll neki a hősszerelmes típus is. Egyszerre van jelen benne a kisfiús báj, és a szenvedéllyel bármit elsöprő férfi. Ezért olyan hiteles Biron a Lóvátett lovagokban, és félelmetesen szenvedélyes Baal a lázadó szerepében, Brecht: Baal című darabjában. Nem áll messze tőle a zene, és kiválóan énekel. Megható és a maga természetességében szerethető a tiszta és jószívű Boka János megformálásában a Pál utcai fiúk zenés játékban, és ő a Bádogember az Óz, a csodák csodájában. Jól áll neki Jay Gatsby, a szerelméért harcoló férfi szerepe, A nagy Gatsby főszereplőjeként. De nem maradt ki a Dosztojevszkij Bűn és bűnhődése, Tolsztoj: Háború és béke elképesztően nagy ívű előadása, vagy Chaplin: A diktátor című darabja sem a sorból. A legkülönbözőbb színészi oldalait láthatja a közönség. 

Véletlenül lettem színész - interjú Wunderlich Józseffel

Fiatal, és bár a pályája elején tart, már felfigyelt rá a közönség épp úgy, mint a szakma. Junior Prima Díjat, Ruttkai Éva-emlékdíjat, és Soós Imre-díjat tudhat már magáénak. Pár nappal ezelőtt pedig az Ajtay Andor-emlékdíj lett az övé, amit a Vígszínház társulata minden évben titkos szavazás alapján ítél oda, az évadban nyújtott legjobb művészi teljesítményért.

Ugyanakkor a sikerei ellenére, magánemberként rendkívül szerény. A hétköznapokban férj és édesapa. Igyekszik mindent megtenni a családjáért. Fontosak számára a barátságok.

- A magánéletében hogy áll a vezetői szerepvállalással?

- Én abszolút nem vagyok hangadó típus. Ha egy konkrét közös cél megkívánja, beleállok egy ügybe. Akkor, ha tényleg szükség van erre és a közösség ezt megkívánja tőlem. Talán ezért is áll közel hozzám Boka János a Pál utcai fiúkban. Természetes számomra, hogy kiálljunk együtt, kiálljunk egymásért, ha kell.

- Mit gondol az önzetlenség szerepéről? Rengeteg példa van rá, hogy az őszinte, tisztalelkű embereket kihasználják, nem ritka esetben kiközösítik, ahogy a Pál utcai fiúkban Nemecsek Ernő példája mutatja.

- Fontos keresni és felismerni a tisztalelkű embereket a mindennapokban, és egyáltalán nem könnyű. Nemecsek bizonyos értelemben megváltó típus. Végtelenül önazonos. Ő az, aki el tudja választani, mi helyes, mi helytelen. Boka ezt látja meg a fiúban. A megkérdőjelezhetetlen őszinteséget. Ezért veszi maga mellé és viszi őt magával a Fűvész kertbe is.

Véletlenül lettem színész - interjú Wunderlich Józseffel

- Fiatalok sokszor lúzernek tartják az olyan típusú embereket, mint amit Nemecsek Ernő is képvisel. Gyakran kinevetik, lenézik, semmibe veszik, mint a darabban szereplő fiatalok is teszik.

- Én hiszek abban, hogy akik a felszínesebb megszólalásokra, viselkedésre figyelnek, azok a felszínes embereket fogják bevonzani. Abban is hiszek, hogy amikor mélyebb, igazabb dolgokra van szükségünk, akkor a rátalálunk az olyan tiszta lelkekre, mint amilyen Nemecsek is. Ezek lehetnek sorsfordító pillanatok. Hozhatnak komoly felismeréseket egy közösségben.

Az emberek szeretnék megmutatni magukat, amire egyre nagyobb tér mutatkozik. Azonban egyáltalán nem mindegy, ki milyen módon kerül reflektorfénybe. A mostani világban a közösségi média is szerepet játszik abban, hogy így felhígult a kommunikáció. Dől mindenkire kéretlenül az információ, amiből egyáltalán nem könnyű kiszűrni az értéket. Ezért most igazán fontos és személyes ügy az, hogy válasszunk: kiszemezzük az értékeset, és elmenjünk a silányabb dolgok mellett. Ma minden arról szól, hogy el kell adni magunkat, vagy a termékeinket. Ebben a folyamatban kicsit átformálódnak a dolgok. Torzulnak az értékek. Meg kell tanulni észrevenni, felismerni, szétválasztani a hasznos és nem hasznos dolgokat.

Véletlenül lettem színész - interjú Wunderlich Józseffel

- Kulcskérdés lehet az, hogy „kicsiben” a közösségek, nagyban a társadalom körében mindenki megtalálja a maga helyét.

- Hiszek abban, hogy a színház, a darabok erősen hatni tudnak az emberekre. Ehhez lelkiismeretesen elkészített, jól kidolgozott előadások kellenek. Hiszen minden darabnak van valamilyen felszín alatti üzenete, ami eljut a nézőhöz. Van, amikor ez nem is annyira kézzelfogható. Akár napok, hetek is eltelhetnek, amíg a néző felismer ebből valamit és önmaga számára is értelmezi. De a lényeg tényleg az, hogy rövid és hosszú távon is formálhatja az embereket.

- József sokáig zenésznek készült. Hangszeren játszik, kiválóan énekel. Mit tesz hozzá a zene, a jól megkomponált dalok egy előadáshoz?

- A közönség egy része még befogadóbb azokra az előadásokra, ahol a zene, a dal hangsúlyos szerepet kap. A művészet fontos része a zene és a tánc, ami fel tudja erősíteni az emocionális élményt túl azon, amit az ember gondolkodó lényként meghall, felfog és elfogad. A fiatalokra még inkább igaz ez. A nézők szemébe nézve egészen impulzív helyzeteket élünk meg sokszor mi is, a színpadról, néha tapinthatóvá válik az az ezerszeres energia, az az elmélyült figyelem, ami a nézőtérről érkezik.

Véletlenül lettem színész - interjú Wunderlich Józseffel

- Mennyire más élmény kortárs szerző művében játszani, amikor az író, a zeneszerző jelen lehet a próba folyamatnál. Más ez, mint amikor valaki nagy klasszikusokat játszik, például Shakespeare, vagy Dosztojevszkij esetében, ahol az írónak a darabbal közvetíteni kívánt szándékát már csak megfejteni lehet?

- Egészen más. A nagy klasszikusoknál sokszor adaptációról beszélünk. Kiváló fordítások állnak rendelkezésre, de a másik nyelvről átültetett gondolat, a dramaturg munkája, a rendező értelmezése mind-mind átformálják az eredeti művet. A Pál utcai fiúk próbái azért is voltak izgalmasak, mert a zeneszerző, Dés László, a dalszövegíró, Geszti Péter, és a jelenetek szövegeiért felelős Grecsó Krisztián sokszor ott voltak velünk. Élő, összeforrt munka folyt. Ott helyben megkérdezhettük, ha valamit nem értettünk. Együtt éltünk a folyamatban. Voltak, lehettek saját ötleteink, javaslataink, amiket elfogadtak a szerzők, amik beépültek a dalokba, az előadásba. Nagyon különleges élmény ez a fajta színházcsinálás.

Véletlenül lettem színész - interjú Wunderlich Józseffel

- Varázslatos volt, hogy egyszerre ennyi remek színész, kiváló karakter van színpadon. Kevés színháznak adatik meg, hogy ennyi fiatal férfiszínész álljon rendelkezésre, akivel ki lehet állítani ezt az előadást.

- Ez egy szerencsés időszak volt, hogy mi így összekerültünk. Sokan vagyunk az előadásban. Sok fiatal színész, akik nem sokkal azelőtt végeztünk a Színművészetin, hogy 2016-ban az előadás a Vígszínházban bemutatásra került. Részben ismertük egymást korábban is, illetve ráláttunk egymás munkájára, de születtek új barátságok is a munka során, amit tovább tudunk vinni. Sokat köszönhetünk Horváth Csabának, aki a koreográfia mellett nagyban hozzájárult ahhoz is, hogy belőlünk igazi csapat legyen. Egységes, közös képet tudjunk létrehozni az előadás során. Abban is nagy munka van, valamint komoly közösségformáló erőt jelentett nekünk, színeszeknek, hogy a díszleteket is sokszor mi mozgatjuk a változásoknál. Nagyon sok munkába telt, hogy ezt begyakoroljuk és minden előadáson biztonságosan dolgozzunk a díszletelemekkel, ami egyébként fizikailag sem könnyű. Rendkívüli pontosságot igényel. Kihívás volt, hogy figyelni kell egymásra, az elemek mozgatására, arra, hogy minden elem, minden jelenetben pontosan a helyére kerüljön. Mindezt úgy kel megvalósítanunk, hogy ez az előadás része. Táncolunk, éneklünk, jeleneteket hozunk létre, átdíszítünk, és ezt egy történetmesélés folyamatába sűrítjük. Ezért ez egy különösen izgalmas, és rendkívül komplex kihívás a színészek számára is.

- Ahol ennyi, nagyjából egy ívású művész van jelen, megjelenik egyfajta versenyszellem?

- Az előadásban többen vagyunk, akik korábban nem dolgoztunk még együtt. Itt ismerkedtünk meg egymással a színpadon, és színpadon kívül is. Igen, volt egy egészséges versenyszellem, izgalom az alkotómunkában. Ez természetes folyamat. Jól kell kezelni. A kialakult barátságok pedig jót tesznek más életterületeken is. Egészséges közösséget hozhatnak létre, ahol az ember megtalálhatja a maga helyét. Az összetartozás, az egymásért való kiállás például jól megmutatkozhat. Építő módon. Fontos, hogy az ember elfogadja saját magát és azt a helyet, amit képes betölteni. Egy intenzív próba időszakban, nagy előadás számnál, amikor szinte mindig a színházban vagyunk, akkor nem mindig könnyű tolerálni egymást. A különböző nézőpontokat, habitusokat. A színházban többnyire különösen érzékeny emberek dolgoznak. Személyes felelősség is, hogy ki hogyan viselkedik egy kiélezett helyzetben, amikor már mindenki nagyon fáradt. Ebben az is benne lehet, hogy valaki nem feltétlenül azt a szerepet játssza, amit elképzelt magának. Egyszóval csapatban dolgozni különböző személyiségű emberekkel, az kihívás. De egyben a szakma szépsége is. Ehhez járul hozzá még az is, hogy a színész a családjával is keveset van együtt. Ezt is fel kell tudni dolgozni. Amikor otthon van, akkor is hatnak rá a feladatai, a körülményei. Amikor otthonról elindul a színházba, néha az se könnyű. Át kell tenni a fókuszt. Amikor előadás után egyfajta felfokozott állapotban hazamegy, akkor is meg kell küzdeni a feladattal, hogy színészből, egy szerepből visszatérjen a társ, vagy éppen a szülő szerepébe. Annak is bele kell tartoznia, hogy a munka során óhatatlanul megtörténő konfliktusokat, hogyan kezeli az ember. Mit vetít ki ebből. Mit ad át másoknak. Hogyan rendezi a kapcsolatát a munka terén. Mennyire áll ki, vagy húzódik vissza egy ilyen helyzetben. Mennyire tudja megőrizni a tartását. Ezek nekem nagyon fontos elemei az életemnek. Megtartani a saját értékrendemet, emberségemet.

Véletlenül lettem színész - interjú Wunderlich Józseffel

- Van egy kettősség így kívülről nézve Önben. Jelen van egy kisfiús báj, ugyanakkor a színpadon a szenvedélyes férfi is megjelenik. Ez a kettősség pedig nagyon jó ötvözetként, egyensúlyban látszik. Ez örökölt szerencsés genetika, vagy tanulni is lehet?

- Kisfiús báj? Inkább zavarban szoktam lenni. Ezt még így nem mondta senki, de elfogadom. Anyukámtól örökölhettem egyfajta bájt. Ő nagyon bájos személyiség. Én például kamera jelenlétében nagyon kiszolgáltatottnak érzem magam és zavarban vagyok. Ez megjelenhet egyfajta kisfiús bájként. Igyekszem ezeket a helyzeteket elfogadni. A színház élő és ezért megismételhetetlen. Amit a kamera felvesz, az megmarad. Azt megőrzik a filmkockák. Ez teljesen más, mint a színház, ami a jelenlét élménye. Egyszeri és minden alkalommal újra kell teremteni a pillanatot. Szeretem a próbaidőszakot, amikor létrejön egy előadás, megszületik egy szerep. Ez egy filmnél sokszor nem lehetséges, nincs annyi idő elmélyülni. A forgatásnál ott a stáb is, tehát teljesen más a munkamódszer. Egészen más helyzet, más típusú élmény a filmes alkotómunka. Az elmélyülésnek kevesebb tere van. Igaz, a spontaneitás talán a filmnél nagyobb teret kaphat.

- Csinált már filmet?

- Mészáros Márta, Auróra Borealis: Északi fény című filmjében szerepeltem. A többi filmes felkérésnél általában közbejött valami. Így eddig a színházé maradt a főszerep.

- József nagyon fiatalon, 17 évesen jelent meg először a Társulat című produkcióban. El is nyert egy szerepet az István a királyban, Vecellin német lovagként láthattuk. Volt abban tudatosság, hogy színész legyen?

- A zenész pályára tudatosan készültem. A színészmesterség felé ösztönösen sodródtam. Valójában azt hiszem, kimondhatom, hogy véletlenül lettem színész. Nagycsaládban nőttem fel, hatan vagyunk testvérek. Így kialakult egyfajta szelektív hallás képessége. Ki kellett zárnom a zenei tanulmányok, például a hegedű gyakorlása közben a külső zajokat, hiszen sokan voltunk egy lakásban. Egyébként mindig közösségi ember voltam, így nekem nem okozott problémát az alkalmazkodás. Ez a képesség jól jön a színházi munkában is. Hosszú, közös munkával születik meg egy előadás, amiben nagyon sok ember közreműködik. Nem csak a színpadon, a kulisszák mögött is. Nagyfokú együttműködési képesség kell hozzá.

- Van művész a családban?

- Édesapám építészmérnök volt, és maga tanult meg hegedűn játszani. Anyukám zongoratanár. Minden testvérem tanult zenét, hangszeren játszani, a húgom nagyon szépen énekel. Ő tanít is. El lehet képzelni, hogy milyen kihívás volt egy panellakásban ennyi embernek beosztani, hogy ki mikor gyakorol hangszeren, ki hova tud elvonulni tanulni.

Véletlenül lettem színész - interjú Wunderlich Józseffel

- Pécsről Budapestre került. Mit jelentett ez a váltás?

- 14 évesen, közvetlenül édesapám halála után kerültem Budapestre. A családom, az ismerőseim, barátaim Pécsett maradtak. Budapesten teljesen egyedül voltam. Nem ismertem senkit. Meg kellett tanulnom, hogy mindenért én felelek az életemben. Felelősséget kellett vállalnom magamért. Felvettek Budapestre a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskolába. Az volt a célom, hogy zenész legyek. Természetes cél volt az is, hogy minél előbb saját lábra állhassak. Ez édesapám halála után még egyértelműbbé vált, hiszen anyukám egyedül tartotta el a családot. Mindenki nagyon drukkolt, hogy sikerüljön megvalósítani az elhatározásomat.

- Mennyit változott az élete, mióta szülővé vált?

- Leginkább beteljesedett, teljessé vált Juliska születésével. Csodálatos élmény, egy új világ tárult elém. A feleségem, Bach Kata színésznő, ő is a Vígszínház társulatának tagja. Nem kis szervezést igényel, hogy össze tudjuk egyeztetni a színházi feladatokat a gyermekneveléssel, de a feleségem szülei nagyon sokat segítenek, rájuk mindig számíthatunk. A mostani helyzetben viszont lényegében egész nap együtt vagyunk Julival, teljes a családi élet, napról napra csodálhatjuk a fejlődését.

- Egy gyermek segít abban, hogy a színész magánemberként is ember tudjon maradni?

- Sokat segít. Nagyon boldog vagyok, hogy a szakmánk nehézségei ellenére gyereket vállaltunk. Sok kollégámnál látom, színészeknél, színésznőknél, hogy vágynának szülővé válni, vágynának családra. Nem mindenki találja meg könnyen a megfelelő társat és nem mindenki meri felvállalni a családalapítást. Kell hozzá társ, erős és közös belső indíttatás, és az is, hogy félre tudjuk tenni a félelmeinket. Akármennyire rohanó és talán felszínes világban élünk, a gyermekkel töltött idő felbecsülhetetlen.

portré fotók: Talabér Tamás

előadás fotók: vigszinhaz.hu

Csaba Beatrix

Vissza a főoldalra

Véletlenül lettem színész - interjú Wunderlich Józseffel

Színészként többnyire hősöket játszik. Jól áll neki a hősszerelmes típus is. Egyszerre van jelen benne a kisfiús báj, és a szenvedéllyel bármit elsöprő férfi. Ezért olyan hiteles Biron a Lóvátett lovagokban, és félelmetesen szenvedélyes Baal a lázadó szerepében, Brecht: Baal című darabjában. Nem áll messze tőle a zene, és kiválóan énekel. Megható és a maga természetességében szerethető a tiszta és jószívű Boka János megformálásában a Pál utcai fiúk zenés játékban, és ő a Bádogember...

A csillagokban meg volt írva, hogy én színész leszek - interjú Kökényessy Ágival

Az eljövő idő sosem ugyan olyan, mint a mögöttünk lévő évek hosszú sora. A világ folyamatosan változik. Korok és divatok váltják egymást. Változnak a szokások, a gondolkodási minták, a környezet és a klíma is forradalmat hirdet. Az emberiségnek meg kell tanulnia, hogy vagy együtt él a változással, vagy rajtaveszthet. A megújulási képesség, talán az egyik legfontosabb a körülményekhez való alkalmazkodás mellett. Mert nem feltétlenül a legbátrabbak, vagy a legerősebbek maradnak meg...

A saját utamon járok - Interjú Nagy Sándorral

Az életek alakulása sok mindenen múlik. Van, akinél szinte elve elrendelt útnak látszik, annyira egyértelmű a pályafutása. Olyan is akad, aki kifejezetten küzd azért, hogy beváltson egy gyerekkori álmot. Az is előfordul, hogy események sora sodorja az illetőt addig a pontig, amíg egyszer csak megmutatkozik, a visszatekintve nyilvánvaló feladat. Nagy Sándor esetében úgy tűnik, hogy Isten is úgy akarta, hogy színész legyen belőle, bár nem volt családi előzmény, követendő minta.

Színek és érzések - interjú Csomor Csillával

Sokan Csomor Csillát a Barátok közt Berényi Zsuzsájával azonosítják még ma is. Pedig hosszú évek teltek el azóta, hogy távozott a sorozattól. A magazin olvasóinak azt is elárulja, hogy miért lépte meg ezt a lépést. Kiderül az is, hogy mindig kevesebb figyelem jutott arra a teljesítményre, amit a színházban nyújtott a nézőknek. Pedig olyan nagyságokat vitt színpadra, mint Déryné vagy Blaha Lujza. Beszéltünk a pályájáról, az életfelfogásáról és a talán túlzott karakánságáról is.

Gasztronómia - kultúra - élmény

Tiszaújváros két idegenforgalmi szempontból is vonzó gasztronómiai fesztivált rendez augusztusban, illetve szeptemberben, melyek színes kulturális-, családi-, és gyermek- programjaival, neves előadóművészek fellépéseivel, főzőversenyével méltán nyerték el a közönség tetszését, és lettek a város két legkedveltebb szabadtéri rendezvényei, melyek az idők folyamán hírnevet szerzett Tiszaújvárosnak.

Navigare necesse est - avagy - hajózni kell

A vitorlázás szerelmesei valószínűleg egyetértenek abban, hogy lehet élni hajó nélkül, de nem érdemes. Ez a nézőpont éppen úgy érvényes a kedvtelésből hajózókra, mint a versenyzőkre. Az első dokumentált vitorlásversenyt II. Károly angol királyhoz kötik, aki 1661-ben hívta ki a yorki herceget egy versenyre, amit őfelsége meg is nyert.

Nincs könnyű szerep - Interjú Koltai Róberttel

Koltai Róbert nem szereti a nagy szavakat, a címkéző jelzőket sem. Pedig az a típusú ízig-vérig színész, aki egyben karizmatikus személyiség is. A szakma csínját-bínját ismeri, és egyben a legjobb értelemben véve maximalista. Ezért legyen szó nevettető vígjátékról, keserédes történetről, vagy akár drámáról, minden film és színházi szerepre ugyan olyan elmélyültséggel készül. Vallja, hogy a legkönnyedebbnek tűnő vígjátéki szerepbe éppen úgy „bele kell halni” a játék közben, mint a legvéresebb drámába.

Kulcsrakész weboldalt kínálunk, mely látogatókat hoz.