BlogÚj! Megnyitás

Vitorlázónak lenni a mindent jelenti…

Ahhoz, hogy a vitorlázás mellett voksot tevők élvezhessék a sport, illetve a hobbi vitorlázás minden szépségét, olyan mesteremberekre is szükség van, akik értenek a hajóépítéshez.

Ahhoz, hogy a vitorlázás mellett voksot tevők élvezhessék a sport, illetve a hobbi vitorlázás minden szépségét, olyan mesteremberekre is szükség van, akik értenek a hajóépítéshez.

forrás: Szűts Péter

forrás: Szűts Péter

Kiemelten igaz ez azoknak a klasszikus, fatestű hajóknak az esetében, amelyek karbantartása, felújítása, restaurálása különleges szakértelmet kíván. Ilyen itthon és külföldön ismert mester Cittel Lajos, akinek köszönhetően a Balaton nagy, gyönyörű vitorlásai a mai napig versenybe szállhatnak a több, mint 600 hajóval induló Kékszalagon is. A Nemere II., a Sirocco, a Lillafüred, vagy az 1896-ban épült Kishamis, csupán néhány név a klasszikus vitorláshajók közül. Jelenlétük azonban a mai napig megidézi a sok évtizeddel ezelőtti időket, amikor még az elegáns 75-ös cirkálók siklottak a Balaton vizén.

Cittel Lajos

Cittel Lajos

- Hogyan válik valaki hajóépítővé?

- Gyerekkorom óta erre vágytam. Almádiban nőttem fel. Néztük a vitorlásokat és nagyon tetszettek. Ott fogalmazódott meg bennem, hogy engem ez érdekelne a legjobban. A pályaválasztás idején azt a lehetőséget kerestem, ami a hajókkal kapcsolatos szakmát adja meg nekem. Mivel a hajóépítés tulajdonképpen a nagy vashajók építését jelentette, ezért az én személyes vágyam beteljesüléséhez, a csónak építésre jogosító iskola állt a legközelebb. Elszegődtem az Almádiban lévő vitorlás sport klubhoz tanoncnak, ott kezdődött meg a képzésem, indult el a vitorlásokat építő utam.

- Sokak által ismert vitorlások kötődnek a nevéhez, amelyek ma is futnak a Balaton vizén. Említsünk meg néhányat.

- Amikor átvettem a céget, a NAVALIA Hajóépítő és Szolgáltató KFT-t, akkor elég sok régi, szép hajó volt parton, ami felújításra várt. Az volt az álmom, hogy ezek közül minél több kerülhessen vissza felújított állapotban a vízre.

Az első nagy projektem a Nemere II. volt, ezt követte a Sirocco és a Lillafüred, amelyek a felújításnak köszönhetően, mind a mai napig a legnagyobb vitorlásokként vannak jelen a Balatonon. Mindhárom hajó 75-ös Schärenkreuzer. Ezeket követték munkám során az 50-es és a 30-as cirkálók, a 22-esek. A mai napig nagyságrendeben körülbelül 15 hajó felújítása, újjá építése kötődik hozzám. 

forrás: Youtube

forrás: Youtube

- Egy régi hajó felújítása nyilván nem egyszerű feladat. Mit jelent tulajdonképpen egy hajótest esetében?

- A restaurálás, teljes felújítás a régi hajóknál gyakorlatilag újjá építést jelent. A régi elemeket le kell cserélni. Van, hogy mindössze az ólom tőkesúly az eredeti, és néhány vasból készült váz elem. A fa részeket mind újra kell cserélni palánkonként, bordánként, lépésről-lépésre haladva. Így építjük újra a hajót. Természetesen azt is jelenti, hogy a belső dizájn, a fedélzet is megújításra kerül. Erre azért van szükség, mert a 60-70 éves fa elemeket nem érdemes meghagyni, mert a korhadás következtében meggyengítik a hajót, az új elemek korhadását is elindítják. Részleges felújításkor történik az, hogy a régi elemeket ötvözzük az újakkal.

- A technológia és az alapanyagok is jócskán változtak az elmúlt évtizedek során. Azoknál a kecses, régi fatestű vitorlásoknál, amelyek rendbehozatalát elvállalják, hogyan lehet ötvözni a jelenlegi anyagokat az eredeti elemekkel?

- Mi valóban a klasszikus hajókra specializálódtunk, amelyek fából készültek. Ugyanakkor mi is a modern technológiát és alapanyagokat használjuk a felújítás során. Epoxival ragasztunk, rozsdamentes csavarokat használunk, poliurethán alapanyagokkal dolgozunk, mert ezek ma már elengedhetetlenek a tartós, szilárd hajók építéséhez. Ezáltal el tudjuk érni az elvárt minőségben, a klasszikus, fatestű hajók teljes megújulását.

forrás: Szűts Péter

forrás: Szűts Péter

- Számokkal jelölik a hajó típusokat. Mit jelentenek ezek?

- A Nemere II., a Sirocco és a Lillafüred 75-ös Schärenkreuzer, más néven cirkáló. Ez azt jelenti, hogy az alap vitorlázat, tehát a nagy vitorlának és a kis, orr vitorlának az összege, 75 nm. Tehát a számok a vitorla felület méretét jelölik. A vitorla felület nagyságához igazodik a hajótest mérete. Áramlás szempontjából minél hosszabb egy hajó, annál gyorsabb. Alakra a Schärenkreuzerek torpedószerű, keskeny hajótestűek. A 75-ös cirkálók tehát a legnagyobb, leggyorsabb hajók voltak a maguk idejében a Balatonon. A sikló hajók megjelenése változtatta meg ezt az előnyt.

Ma már más vitorlákat szabnak, más az árbóc méret. Nekünk az alap vitorlázatunk 100 nm. A mai hajók egyébként egészen más stílust képviselnek, mint azok a gyönyörű, klasszikus vitorlások, amelyek csodálatos eredményekre voltak képesek. 

forrás: Youtube

forrás: Youtube

- Mi a legnagyobb kihívás a munka során?

- Az az igazság, hogy jó szakemberből van a legnagyobb hiány. A hajó felújítása, restaurálása meglehetősen költségigényes. Különösen, ha régóta nem volt karbantartva, mert a tulajdonos nem tudott forrást biztosítani erre a célra. Ebből fakadóan a pénzügyi forrás előteremtése és a jó szakember gárda megléte két alappillér ebben a munkában. A felhasznált alapanyag kiválasztása komoly szakértelmet kíván. Többnyire mahagónival, cédrussal, tíkfával dolgozunk, tehát különleges minőségű faanyagra van szükség. A lakkozáshoz sem felel meg bármilyen lakk. Az anyagok beszerzése sem egyszerű, mivel számos anyagot külföldről kell beszerezni.

forrás: Youtube

forrás: Youtube

A szakember utánpótlás egyébként nagyon égető probléma. A műanyagból készülő hajók terjedésével, a klasszikus fa hajók építésére felkészítő képzés gyakorlatilag befuccsolt. Különös tekintettel a gyakorlati részre. A nálunk gyakorlaton lévő 30 gyerekből például egyetlen egy volt, aki a kézigyalu használatát egyáltalán ismerte. Márpedig ebben a munkában ez elengedhetetlen, hiszen a hajón tulajdonképpen minden ívelt, tehát gépi gyalu használatára nincs lehetőség. Emellett sajnos a szakmai elkötelezettséget, céltudatos tudni akarást sem nagyon lehetett felfedezni a fiatalokban.

- Mi lesz evvel a szakmával néhány év múlva?

- Nagy eséllyel néhány eltökélt ember autodidakta módon tanulja majd meg, amit tudni kell. Lehet majd olyan, aki más, esetleg társ szakmából nyergel át. A mostani szakemberektől még meg lehet tanulni mindent. De a kompozit anyagok elterjedésének következtében, a klasszikus fa hajók egyre inkább visszaszorulnak. Rövidesen átmehet luxus kategóriába ez a típus. Ezért csak olyan emberek engedhetik meg maguknak, akik valóban képesek fenntartani és a restaurálásukat, karbantartásukat is biztosítani. Ezért az sem kizárt, hogy a kihaló szakmák közé fog előbb-utóbb tartozni a fa vitorlás építés.

forrás: Youtube

forrás: Youtube

Ezen tapasztalatok hatására mi magunk próbálkoztunk saját képzés indításával is, azonban a működéssel kapcsolatos szabályozások, szakhatósági vizsgálatok olyan feltételeket szabtak, aminek következtében nem tudtunk saját iskolát vinni a napi munka mellett. Ezzel együtt szívesen adom át magam is a tudásomat annak, akit érdekel a hajóépítésnek, restaurálásnak ez a formája. Szerencsére a saját csapatom egyben maradt, fiatal szakemberekből áll, így néhány évtizedig ők biztosan tovább vihetik a tudást.

- Melyik munkája áll leginkább közel a szívéhez?

- A Nemere II. biztosan ilyen. 18,5 méterhosszú, 2,75 méter széles hajót újjá építeni, ragasztó technológiát és új típusú felületkezelést kidolgozni, a megfelelő anyagot megtalálni, ez nóvumnak számított. Vasbordákra kellett a fa palánkokat rögzíteni. Ennek a megoldása is fejtörést okozott az elején a különböző anyagok eltérő hőtágulását, valamint a víz hatását figyelembevéve. Nem volt olyan meglévő szakirodalom sem, amire támaszkodhattunk volna. Tehát ez egy hatalmas kísérleti munka volt, amiben leginkább a saját tapasztalataimból tudtam meríteni.

Nemere II. forrás: Youtube

Nemere II. forrás: Youtube

- Nem csak megújulnak a hajók a keze alatt, a vitorlázás sem maradhat ki az életéből. Sőt, versenyen is indul. Mi volt a legemlékezetesebb verseny?

- A Siroccoval versenyzem, én vagyok a kormányosa. Mivel minden centiméterét ismerem a hajónak, talán kicsit másképpen kötődöm hozzá is, a versenyzéshez is. Egyébként a hajós és a versenytapasztalat nagyon jól jön a felújítások során a munkámban, hiszen gyakorlati ismereteket is szerzek az anyagokkal, a hajók működésével kapcsolatban. Az életem különleges pillanata, amikor a Nemere II., a Sirocco és a Lillafüred együtt van ott egy versenyen. Bizony nagyon felemelő érzés. Különösen akkor, amikor az első 3 helyezett a kategóriájában, éppen az általam felújított három hajó, ahogy volt erre példa. Ilyenkor gyorsabban dobog az ember szíve. Az egyik legemlékezetesebb verseny egyébként az volt, amikor 2000-ben a Nemere II. az utolsó pillanatban készült el. Közvetlenül a start előtt, még csavarhúzóval, fúróval csináltuk az utolsó simításokat. A vadonatúj hajót gyakorlatilag a Kékszalag versenyen próbáltuk ki. Ráadásul egy elég komoly jégesővel párosuló vihar kerekedett, így aggódtam, hogy a frissen elkészült Schärenkreuzerben ne keletkezzen kár. Egy másik hajó előttünk fel is borult. Mi mentettük ki a legénységet a vízből. Ezzel együtt folytattuk a versenyt és a kiesett idő ellenére, a másik hajó legénységével együtt, 24 fővel a fedélzeten sikerült befutnunk a Nemere II.-vel, az abszolút 5. helyen. Mivel az emberélet mindennél fontosabb, a várományos első helyezés esélyét magától értetődően feláldoztuk, azonban Fair play díjat kaptunk a segítségnyújtásért. A Nemere II. az évek során egymás után 5 alkalommal is kategória győztesként ért célba a Kékszalag versenyen. Ez is jó érzéssel tölt el. Megmutatja a klasszikus hajók létjogosultságát. A nagyobb szél kedvez ezeknek a vitorlásoknak. A katamaránokkal persze nem tudunk sebességben versenybe szállni, ugyanakkor tavaly például több száz indulóból, abszolút 21.-ként sikerült befutni a célba. Korábban az abszolút 10. hely környékét is elértük, amikor még kevesebb Libera hajó indult, ami szintén sokkal gyorsabb teljesítményre képes a cirkálóknál. Ezek magukért beszélő teljesítmények. A Kishamis nevű, 1896-ban épült hajó is versenyben maradt. A több, mint 120 éves, éltes kora ellenére abszolútban a 30-40. hely között képes még most is teljesíteni. Ez mind azt igazolja, hogy ezek a klasszikus hajók nem csupán patinásak és szépek, hanem verseny helyzetben is megállják a helyüket. 

forrás: Szűts Péter

forrás: Szűts Péter

- Az ember legszívesebben megsimogatná a szépséget, amit létrehozott. Kötődik is a saját munkáihoz?

- Igen. Szeretem a munkáimat. Nagyon jó érzés látni az eredményeket. Ezek a klasszikus hajók különleges minőséget képviselnek. Szeretettel kell bánni velük. Az anyaggal, amivel felújítjuk őket. Amikor bekerülnek hozzám, megújulnak. Megszépülnek a kezem alatt. Így amikor újra vízre teszik őket, gyönyörűség látni azt a kecsességet, szépséget, amiket magukban hordoznak. Remek érzés, hogy még évtizedekig képesek tovább szolgálni a tulajdonosukat, megőrizve valamit a régi vitorlás időkből. Éppen ezért klasszikus, fa vitorlást olyanok választanak, akik valóban elhivatottak. Felismerik, és őrzik az értéküket.

- Vitorlázáskor az ember, a természet, a szél, a hajó, a víz egy teljes egységet alkot. Sportemberként és hajóépítőként hogyan fogalmazná meg, mit jelent vitorlázónak lenni?

- Nehéz egzakt módon válaszolni, mert ez sokkal inkább életérzés. Azzal együtt, hogy rendszeresen vitorlázni, versenyeken részt venni forrás igényes, mégis úgy vélem, hogy a vitorlázás az egyik legszebb sport a világon. A Föld szépségének és erejének egyesülését kínálja. A természet szeretete, tudás, tudomány, fizika, matematika mellett, az emberség, a segítőkészség is magától értetődően része a vitorlázásnak. Számomra elképzelhetetlen, hogy ne üljek hajóba. A hajós emberekben ott a felfedezés vágya, az ismeretlen meghódításának kíváncsisága. A bátorság sem hiányozhat. Kiemelkedő teljesítményekre képesek, amikor a helyzet úgy kívánja. Készségek és képességek ötvözete. Azonban, ha a személyes érzésemet kellene megfogalmazni, akkor úgy foglalnám össze, hogy nekem a hajó és a víz közelsége a MINDENT jelenti.

Csaba Beatrix

Vissza a főoldalra

Vitorlázónak lenni a mindent jelenti…

Ahhoz, hogy a vitorlázás mellett voksot tevők élvezhessék a sport, illetve a hobbi vitorlázás minden szépségét, olyan mesteremberekre is szükség van, akik értenek a hajóépítéshez. Kiemelten igaz ez azoknak a klasszikus, fatestű hajóknak az esetében, amelyek karbantartása, felújítása, restaurálása különleges szakértelmet kíván. Ilyen itthon és külföldön ismert mester Cittel Lajos, akinek köszönhetően a Balaton nagy, gyönyörű vitorlásai a mai napig versenybe szállhatnak.

A szerelem mindent megér

Utánajártunk, milyen innovatív megoldást választhatnak azok a férfiak, akik a szexuális életükben korlátozottak, azonban nem szeretnének orvoshoz fordulni a problémájukkal, vagy elutasítják a gyógyszeres, kémiai megoldásokat, amelyek valóban nem kockázatmentesek. Találtunk egy olyan nagyszerű megoldást, amivel a szervezetet nem kell egészségkárosító hatásnak kitenni. A praktikus, egyszerűen alkalmazható, diszkrét, ugyanakkor eredményes módszert találtunk, amely bárki számára már Magyarországon is elérhető. Mindazoknak ajánljuk a módszert, akiknek fontos, hogy örömet szerezzenek párjuknak a minőségi testi szerelem terén.

Kutyásnak lenni életérzés

A kutya az ember legjobb barátja. A mondás ősrégi, ahogy a kutyával való együttélés is az. Bár a mai városi kutyalét nagyban eltér a vidéki, családi házban szolgálatot teljesítő házőrzőkétől, mégis nagyon sokan döntenek a nagyvárosokban is a kutyatartás mellett. A kutya ma már szó szerint családtagnak számít. Együtt él a lakásban az emberrel. Ez azonban azt is jelenti, hogy a civilizációs problémák kedvenceinket sem kímélik. Ezért egyre több olyan készítményről kell gondoskodniuk a gazdáknak, amelyek a kutyák egészségmegőrzését segítik.

Jézus, a zsidók királya

A mai békétlen világban érdemes egy kicsit elgondolkodni a húsvéti történeten. Ki volt az, akit akkor és ott megfeszítettek? Ki volt az, aki három napra rá feltámadt, és a bűneinket magára véve megmentett minket? Amikor megfeszítették – koholt vádak alapján – ezt írták a feje fölé: I.N.R.I. A latin rövidítés – Iesus Nazarensis Rex Iudeae - annyi tesz, Názáreti Jézus Júdea királya. Nos, Jézusról sok mindent lehet mondani, csak azt nem, hogy Júdea királya volt. Jogilag és hatalomtechnikai értelemben semmiképpen. A szívekben persze ez lehetséges volt.

J. R. Matthew - Herceg fekete lovon XII. rész

Tess felkacagott a boldogságtól, és a férfi nyakába ugrott, aztán csókolta, csókolta és csókolta. És Ramon visszacsókolt. Aztán lágyan elfordította a lányt és az ágyra dőltek. A férfi keze – mézédes bizsergésű lágy érintéssel – elindult Tess Bőrén. Amikor a lány már úgy érezte, egész testében borzong a férfi érintésétől és csókjaitól, lekerült a póló, és minden egyéb akadályozó ruhadarab. Tess boldogan ölelte magához az izmos férfitestet. Ölelte és csókolta élete férfiját, és a vágy egyre csak hatalmasodott benne, egészen addig, amíg vágyának engedve, átvette az irányítást. Minden szerelmét át akarta adni a férfinak. Eggyé olvadni vele és boldog beteljesüléssel elveszni a szerelem semmihez sem fogható gyönyörében. Ramon pedig érezte a lány minden rezdülését. Boldogan hagyta, hogy Tess felülre kerüljön, ajkával lágyan kényeztette a málnaszemmé keményedett bimbókat, miközben testük összeforrt a szerelem ritmusában. És megtörtént az, amit a párok csak a legfelemelőbb pillanatokban élnek meg, és a gyönyör könnyűszárnyú madara egyszerre emelte őket az ég végtelen, mindent megszépítő magasába.

A jó alvás titkai

Ennek kapcsán érdemes elmélyülni az egészséges alvás rejtelmeiben, végiggondolni, hogy mindent megteszünk azért, hogy az alvásra szánt időnket követően kipihenten ébredjünk fel.

Anyák napjára

Sok minket foglalkoztató dolog kívánkozna a magazin nyitó oldalára, de egy valami mindent megelőz: az Anyák napja. Így ezúttal szerkesztői okoskodás helyett mindannyiunk nevében e verssel mondok hálás köszönetet minden édesanyának: